Lidovky.cz

Honda Jazz: Vtipná, svěží krabička

Ekonomika

  10:59
PRAHA - Druhá generace Hondy Jazz vypadá podobně jako ta první. V redakčním testu se ukázalo, že tento ani ne čtyři metry dlouhý vůz je opět plný zajímavých nápadů.

Druhá generace Hondy Jazz vypadá podobně jako ta první. Vůz je opět plný zajímavých nápadů. foto: Honda

Občas se říká, že některá auta působí uvnitř větší než zvenku. Právě to platí pro Hondu Jazz na sto procent. S délkou 3,9 metru je tento vůz kratší než většina ostatních vozů řadících se do segmentu malých vozů, mezi které patří třeba Škoda Fabia, Renault Clio nebo Fiat Grande Punto. Přitom ale nabízí vnitřní prostor, který může konkurence jen závidět. V případě Hondy Jazz ale nejde ani tak o samotný objem nebo naměřené parametry, ale spíše o využitelnost místa uvnitř.

Dospěle působící přístroje vytvářejí dojem většího vozu.

Již samotná přístrojová deska obsahuje mnoho možností, kam odložit nejrůznější drobnosti. Honda Jazz ale dokáže překvapit hlavně vzadu. Její sedadla nabízející solidní komfort i prostor, navíc je totiž možné je nejen klasicky sklápět, ale také vyklopit vzhůru jejich sedáky. Když je v této poloze podél opěradel zafixujete, vznikne před nimi opravdu nečekaný prostor s výškou kolem 1,3 metru. Honda dokonce uvádí, že na toto místo je možné umístit třeba dvojici napůl rozebraných horských kol.

Ideální do města
Praktické a variabilní uspořádání zadní části vozu ale není tím jediným, čím Honda Jazz dokáže oslovit. Je skvěle navržená pro použití po městě. Sedadla jsou umístěná výše, než bývá obvyklé, takže řidič má lepší přehled o situaci v provozu. Pro někoho mohou být určitým omezením výhledu poměrně masivní a silně šikmo vpřed skloněné čelníA sloupky. Například při odbočování doleva z hlavní silnice, se za ně může schovat protijedoucí automobil, kterému je potřeba dát přednost. Jakmile ale budete s touto možností počítat, za nevýhodu ji považovat nebudete. Při parkování nebo manévrování v podzemních garážích každý řidič ocení velký rejd, který je dán průměrem otáčení jen 10,1 metru.

Honda Jazz 1,4

Koncepce: pětidveřový pětimístný velkoprostorový automobil s motorem vpředu napříč a pohonem předních kol, rozměry 3900x1695x1525 mm, rozvor 2500 mm, provozní hmotnost 1146 kg, zavazadlový prostor 337 l Motor zážehový čtyřválec, 1339 cm3
Výkon 73 kW (99 k)/6000 min-1
Toč. moment 127 N.m/4800 min-1
Převodovka 5M
Zrychlení 0-100 km/h 11,4 s
Nejvyšší rychlost 182 km/h
Komb. spotřeba 5,4 l/100 km
Cena 379 000 Kč

HODNOCENÍ
Honda Jazz je z mnoha pohledů ideálním městským vozem. Nabízí mírně zvýšenou pozici sedadel, velký rejd, kompaktní rozměry a přitom prostorný a praktický interiér. Velmi jisté jsou jízdní vlastnosti. Také motor působí svěžím dojmem a má nízkou spotřebu. Jazz je bohatě vybaven, a tak se může na první pohled zdát dražší než konkurence.

Klady:
variabilita a prostornost, nízká spotřeba, příjemné jízdní vlastnosti, velmi bohatá výbava

Zápory: vyšší cena, větší hlučnost ve vysokých otáčkách motoru, tvrdší odpružení

KONKURENCE
Citroen C3 Picasso je novinkou letošního jara. Je větší než Jazz a svým pojetím má blíže ke klasickému MPV. Z pohledu variability nabízí méně možností. K dispozici je však nejen se zážehovými motory, ale také v naftovém provedení. Po vyrovnání výbavy je Citroen dražší.


Příjemný pohyb po městě má na svědomí také použitý motor. V testovaném voze byl zážehový čtyřválec o objemu 1,35 litru, který se ochotně vytáčel a ve spojení s optimálním zpřevodováním působil příjemně živým dojmem. Pět rychlostních stupňů nebylo vzhledem k širokému spektru využitelných otáček negativem. Právě naopak, při běžné jízdě nebylo potřeba nijak často řadit. Ovládání převodovky přitom bylo dostatečně přesné.

Hondě se podařilo modelu Jazz dodat příjemný nádech moderny. Na tom má podíl například provedení přístrojové desky. Ta je na první pohled dramaticky tvarovaná s výrazně oddělenými jednotlivými funkčními celky. Při pobytu za volantem je potřeba ocenit pohodlná sedadla, která by však mohla mít větší boční vedení. Samotný pohled na přístroje vyvolává dojem mnohem většího vozu. Trojice samostatných přístrojů s centrálně umístěným displejem dokáže vzbudit respekt.

Jízda s novou generací Hondy Jazz, která narostla především do šířky, je příjemným osvěžením mezi malými vozy. Honda se velmi snadno řídí. Všechny ovládací síly jsou velmi nízké, a tak jízda s tímto vozem působí velmi lehce a samozřejmě. Jízdní vlastnosti jsou velmi jisté a je zřejmé, že Jazz je navržen především pro silnice s dobrým povrchem. Na horších cestách je znát vyšší hlučnost při pohlcování nerovností, stejně tak se v některých případech projeví z hlediska komfortu i méně poddajný podvozek.

Honda je značka se sportovním naturelem, což je cítit na jízdních vlastnostech, nicméně Jazz není laděn jako sportovní vůz svého segmentu. Jen zajímavě kombinuje praktičnost s nepřehlédnutelnou radostí po pohybu.

Základní provedení Hondy Jazz s motorem 1,2 litru začíná na třech stech tisících korunách a i tento model je standardně vybaven například šesti airbagy, rádiem s přehrávačem CD, metalickým lakem, ale také například nápovědou optimálního rychlostního stupně pro ekonomickou jízdu. Verze s motorem 1,4 litru je o osmdesát tisíc dražší, což vynahrazuje nejen silnějším motorem, ale také ještě bohatší výbavou. Když se na podobnou úroveň vybaví konkurence, dostane se na podobnou částku.

Silnou stránkou Hondy Jazz je poměrně vysoká cena na trhu ojetin. Vždyť na přibližně polovinu své kupní ceny se tento automobil dostává až po čtyřech až pěti letech stáří.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.