Lidovky.cz

Pořádné kombi. Velikost je vším

Ekonomika

  15:30
Škoda Superb Combi s doslova obrovským zavazadlovým prostorem se může z mnoha pohledů jevit jako sen mnoha motoristů. Po týdenním testu verze 2,0 TDI s převodovkou DSG ale člověk začne hledat mouchy...

Škoda Superb Combi foto: Škoda AutoReprofoto

Verze kombi Škody Superb se začala prodávat před několika měsíci. Při pohledu na tento vůz je ihned podle mnoha pochromovaných detailů zřejmé, že se jedná o automobil, který se snaží zařadit výše, než by odpovídalo jeho velikosti. Svými rozměry se totiž kombi Superb řadí mezi automobily střední třídy, stejně jako třeba Ford Mondeo nebo Opel Insignia. Reprezentativnějším a luxusněji působícím vzhledem se ale snaží zaujmout také coby zástupce segmentu vyšší střední třídy.

Stejně na mě vrcholný model značky Škoda zapůsobil také uvnitř. Použité materiály jsou příjemné a také k jejich zpracování nelze mít větších připomínek. Opět je zde mnoho leskle stříbrných lištiček, rámečků a všeho možného. Je zřejmé, že Škodovka se v tomto směru učila od Audi. Až na druhý pohled si ale všimnete, že uspořádání přístrojové desky, samotných přístrojů a mnoha dalších věcí pochází z Octavie.

Místo jednoho systému dva Vzhledem k tomu, že se Superb snaží zamířit výše, než jsou běžné standardy střední třídy, překvapí například volant. Ten je samozřejmě čalouněný kůží, avšak ta chybí ve spodní části, v místě třetího svislého ramene. Je to detail, nebo jen do očí bijící ukázka snahy ušetřit?

Testovaný automobil byl vybaven snadno ovladatelnou navigací s dotykovým displejem, k jejíž funkčnosti nelze mít takřka žádných námitek. Z pohledu automobilu, který chce plnit reprezentativní funkci, mi ale chybělo její užší propojení s dalšími digitálně řízenými systémy vozu. Takže namísto pohodlí velké obrazovky navigace jste při ovládání palubního počítače a funkcí, jako je nastavení odemykání, světel a mnoho dalších, odkázáni na malý displej mezi přístroji. Navigace je od ostatních systémů zkrátka zcela oddělena a jedinou "výhodou" - třeba pro ty, co se učí cizí jazyk - tak může být možnost jejího vlastního jazykového nastavení. Toto řešení známe z Octavie nebo Golfu, ale u nich vzhledem k jejich zaměření na jinou cílovou skupinu řidičů nevadí. Ovšem vůz s image vyšší střední třídy by měl nabízet jednotný systém. Přeborník v podélném prostoru Vzhledem k délce karoserie Superb překvapí velikostí vnitřního prostoru zejména na zadních sedadlech. V podélném směru je ho opravdu mnoho a možná i díky tomu působí jeho vnitřní šířka spíše průměrně.

Superb Combi disponuje zavazadlovým prostorem o objemu 633 litrů, což je hodnota, která překonává všechna auta střední třídy (více má pouze větší Mercedes třídy E). Danému objemu, který lze samozřejmě rozšířit sklopnými zadními sedadly, odpovídá i užitečná hmotnost 563 kg. Vzhledem k velikosti a charakteru automobilu je ale možná škoda, že pro Superb Combi česká automobilka nenabízí alespoň za příplatek systém samočinného udržování světlé výšky, který významně zlepšuje jízdní vlastnosti plně vytíženého vozu.

Data

Karoserie
Rozměry 4835x1817x1510 mm
Hmotnost 1594 kg

Motor
4válcový turbodiesel, 2,0 l Výkon 125 kW (170 k) / 4200 min-1
Toč. moment 350 N.m / 1750 min-1

Provoz
Zrychlení 0-100 km/h 8,9 s
Nejvyšší rychlost 218 km/h Komb. spotřeba 6,2 l / 100 km

Cena 774 900 Kč

Silnou stránkou kombi verze modelu Superb je několik praktických detailů v zavazadlovém prostoru. Jedná se třeba o příčky rozdělující prostor pro náklad, dvojitou výsuvnou podlahu zavazadlového prostoru, vyjímatelnou magnetickou svítilnu nebo samočinně se odsouvací roletu prostoru pro náklad. Zmínit je potřeba také výklopné páté dveře s elektrickým pohonem. Tyto prvky jsou u některých verzí součástí standardní výbavy, nebo jsou dodávány za přijatelné příplatky.

Ke kombi jaksi přirozeněji patří naftový motor. V testovaném modelu se navíc jednalo o nejvýkonnější verzi dvoulitrového turbodieselu o výkonu 175 koní a točivém momentu 350 N.m. Zejména ve spojení s automaticky řadící dvouspojkovou převodovkou DSG byl příjemným - a vzhledem k používanému palivu i kultivovaným - společníkem. Samočinně řadící převodovka tvořila s motorem příjemný celek. Jen v některých případech, třeba při rychlejším sešlápnutí plynového pedálu, se zdálo, že by mohla pracovat vzhledem k charakteru automobilu méně agresivně.

Superb Combi s naftovým motorem je příjemný vůz pro cesty na dlouhé vzdálenosti, kde kromě nízké spotřeby (v testu 7,2 l / 100 km) potěší i nabízeným komfortem. Tedy v případě, že je postaven na sedmnáctipalcových kolech.

Jízdní vlastnosti jako takové budí velký pocit jistoty. Délka automobilu se samozřejmě projevuje jeho menší obratností v ostřejších zatáčkách, to ale nelze považovat vzhledem k danému zaměření za minus. Víceprvkové zavěšení zadní nápravy, které je po technické stránce velmi podobné tomu, které je použito například v Octavii, dokáže účinně pohlcovat nerovnosti silnice na všech běžných druzích povrchu a nabídnout potřebný komfort cestování.

Mix tržních segmentů Test vozu Superb Combi odhalil, že se u tohoto modelu v některých ohledech proplétají vlastnosti automobilů z různých tržních segmentů. Cenově i chováním se jedná spíše o vůz střední třídy, velikostí zadní části však za sebou nechává všechny konkurenty.

Kombi je ve srovnání se standardním Superbem o velmi přijatelných 20 tisíc korun dražší. O to více překvapí cena samočinné převodovky do tohoto automobilu, která sama o sobě stojí celých 70 tisíc korun.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.