Lidovky.cz

Jednodušší, ale praktický. I Mercedes má hybrid: S400

Ekonomika

  14:27
Mercedes-Benz S 400 Hybrid je trochu jiný než jeho jediný konkurent od Lexusu. Němci udělali vše pro to, abyste nepoznali, že v nějakém hybridu vůbec sedíte. Zkrátka typický příslušník třídy S, jen s ekologickou ambicí.

Hybrid má být o 21 procent účinnější než výchozí S 350 foto: Daimler

Nejstarší automobilka není první, která nabídla hybridní pohon v luxusní limuzíně. Tou byla japonská značka Lexus, která použila vysokovýkonný elektromotor k tomu, aby dala osmiválcovému autu výkony srovnatelné s dvanáctiválcovými, leckdy ovšem při spotřebě šestiválce.

Mercedes na to šel jinak, přestože základem jeho hybridu se také stala verze s benzinovým motorem. Na americkém trhu jsou totiž luxusní auta poháněná naftou takřka neprodejná. Na rozdíl od Lexusu Němci nechtěli hybridním pohonem radikálně zvýšit výkon své vlajkové lodi, na to mají dvanáctiválce. Spíš snížit spotřebu, emise a přitom zachovat vlastnosti pro třídu S typické.

Nový druh baterie

Hybrid od Mercedesu je jednodušší než Lexus LS 600h. Mezi spalovacím motorem, nyní pracujícím v úspornějším Atkinsonově cyklu, a sedmistupňovou automatickou převodovkou se usídlil elektromotor se skromným výkonem 20 koní (15 kW). Slouží jako pomocník benzinovému šestiválci 3,5 litru a také jako elektrogenerátor.

Neumí auto rozjet, jen nastartovat jeho šestiválec (který na křižovatkách sám zhasíná a pak startuje) z energie ukládané do Lithium-Ion akumulátoru – v sériovém hybridu použitém poprvé –, který se také vešel pod kapotu a nezabírá místo v kufru. Li-Ion akumulátory jsou totiž menší a lehčí než dosud používané Ni-Mh.

Hybrid má být o 21 procent účinnější než výchozí S 350. Informuje o tom i diagram jeho aktuální činnosti na displeji vedle volantu

Základní princip je stejný. Při brždění hybrid rekuperuje kinetickou energii a ukládá ji do baterie na pozdější použití. Když v tomto Mercedesu brzdíte lehce, zpomaluje jej jen elektromotor.

Hodnocení

Za volantem: +50 %

Rodina: 0 %

Cena: -50 %

Což přináší jeho nejmarkantnější nevýhodu: brzdný pedál není tak citlivý a progresivní jako v ostatních verzích třídy S. Zpočátku vás může jeho malá účinnost vylekat. Není se ale čeho bát, když jej sešlápnete více, přidají se kotoučové brzdy.

To je ale asi jediná nevýhoda prvního hybridu značky Mercedes. Jinak si zachoval vlastnosti pro tuto luxusní limuzínu typické. Svou posádku dokáže takřka dokonale izolovat od okolí.

Vyšší výkon, nižší spotřeba

Je tichý v jakýchkoliv rychlostech, benzinový motor uslyšíte, jen když na to šlápnete, vzduchový podvozek skvěle tlumí nerovnosti, a až budete pospíchat, zjistíte, že tato komfortní limuzína dokáže být i překvapivě mrštná v zatáčkách.

Hybrid má být o 21 procent účinnější než výchozí S 350

Oproti výchozí verzi S 350 má hybrid o 27 koní vyšší výkon, o 35 Nm vyšší točivý moment a o 75 kg vyšší hmotnost. Přitom jeho průměrná spotřeba klesla údajně o více než dva litry benzinu na 100 km. Ovšem podle okolností, na dálnici toho moc neušetříte.

Hybrid má ještě jednu výhodu. Není to jen "obyčejná třistapadesátka", ale něco nového, řekněme průkopnického. To by leckomu mohlo za příplatek 174 000 korun oproti verzi S 350 stát. Osmiválec je totiž mnohem dražší.

DATA

Rozměry: 5096x1871x1479 mm
Hmotnost: 1955 kg

Motor: záž. 6válec 3,5 l, elektrom.
Výkon: 205+15 kW (279+20 k)/6000 min-1
Točivý moment: 385 N.m/4000 min-1

Zrychlení 0–100 km/h: 7,2 s
Nejvyšší rychlost: 250 km/h
Kombínovaná spotřeba: 8,1 l/100 km

Cena: 2 256 000 Kč

Autoři:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.