Lidovky.cz

Úsporně, ale přitom rychle. Opel Insignia je eko-auto při síle

Ekonomika

  15:42
Většina značek používá jako základ pro své úsporné verze co nejslabší naftový motor, který některé z nich v rámci dosažení co nejnižší spotřeby a s ní souvisejícími emisemi ještě utlumí. To však není případ úsporné verze Opelu Insignia, nazvané ecoFLEX.

Opel Insignia foto: Opel

Jejím základem se stala silnější verze s výkonem 160 koní/118 kW a maximálním točivým momentem 350 Nm, který lze po dobu 15 sekund zvýšit na  380 Nm. To není zrovna typický přístup. Motor má nyní účinnější spalování; piezoelektrické vstřikování nafty se přizpůsobuje aktuálním parametrům v reálném čase. Jeho projev však připomene doby minulé, alespoň zpočátku. Po nastartování začne tlouci, skoro jako by chtěl z auta vyskočit. Po zahřátí se ale uklidní.

Další změny oproti standardní Insignii kopírují ostatní podobné ekoverze. Balík úprav snížil aerodynamický odpor z 0,28 na vynikajících 0,26. Insignia ecoFLEX má zaoblený přední nárazník, zaslepenou horní část přední masky, odtrhové hrany na zádi, u nádrže zakrytovaný a o centimetr snížený podvozek. Díky tomu je nejen úspornější, ale také o 3 km/h rychlejší. Rozjede se až na 215 km/h.

Kvůli snížení spotřeby dostala tato verze také delší finální převod snižující otáčky motoru při vyšších rychlostech a kratší první dva stupně, aby nebyla při rozjezdech línější než standardní 2,0 CDTi. Tohle auto nepůsobí pomalu. Na okreskách možná zjistíte, že jedete rychleji, než si myslíte. To jsou ty delší převody, hlavně šestý. Motor je totiž v pohodě zvládá.

Šipky poradí, kdy přeřadit
Jinak se jízda oproti výchozí verzi neliší. Pneumatiky s nižším valivým odporem se nijak zásadně neprojevily na jízdních vlastnostech eko-Insignie. Ta projíždí zatáčky se stejnou jistotou jako ostatní verze. Jen škoda, že má stále tak synteticky působící řízení. Vynikající podvozek by si zasloužil víc.

Úspornost tedy není zaplacena horším chováním nebo pomalostí. Přitom Opel udává kombinovanou spotřebu 5,3 litru na 100 kilometrů, o 0,7 litru nižší než u 2,0 CDTi. Může být skutečně reálná, i když spíše mimo město. Tam se lze dostat až na hodnoty pod pět litrů. Některým řidičům mohou v jejich snažení o úspornou jízdu pomoci také malé šipky, napovídající moment vhodný k přeřazení.

Za úsporu ale zaplatíte. Model ecoFLEX je o 10 tisíc dražší než běžná Insignia 2,0 CDTi, což by se jejím majitelům mělo teoreticky vrátit po ujetí necelých padesáti tisíc kilometrů v kombinovaném cyklu. Pokud však taháte přívěs, na eko verzi zapomeňte. S hustší mřížkou chladiče by měla problémy uchladit namáhaný motor. To je asi její jediná nevýhoda.

Autoři:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.