Lidovky.cz

Pětiválec Audi TT RS je opravdu hodně rychlé, ale víc toho nenabízí

Ekonomika

  11:30
O schopnostech Audi TT RS nejlépe vypovědí čísla: na 100 km/h zrychlí za 4,6 sekundy a dvojnásobným tempem letí už 15,9 sekundy po startu.

Audi TT RS zůstává relativně praktickým malým kupé s efektním interiérem, které je nyní ovšem rychlé jako leckterý supersport foto: Audi

Nejrychlejší verzi kupé či roadsteru TT mohou fanoušci značky považovat za oslavu třicetiletého výročí od představení prvního Audi Quattro. A to i přesto, že se začala prodávat necelý rok před jubileem, pro tuto německou značku dost možná nejdůležitějším v historii.

Quattro na začátku osmdesátých let přišlo s pohonem všech kol, základem budoucích úspěchů automobilky v rallye i prodejnách.

S pomyslnými předky pojí nové Audi TT RS nejen náhon na všechna kola, ale hlavně nový motor – po delší době opět přeplňovaný pětiválec. Nyní má objem 2,5 litru a mnohem více síly než jakékoliv sériové Quattro v historii.

Turbodmychadlem dopovaný pětiválec urputně táhne prakticky kdykoliv, všech 450 Newtonmetrů máte pod plynovým pedálem již v 1600 otáčkách. Neúnavný zátah pokračuje až do necelých sedmi tisíc otáček. Na přeplňovaný motor slušný rozsah...

Interiér Audi TT RS

Prostě jen přiblížíte plynový pedál k podlaze a TT RS vystřelí vstříc horizontu. S tímhle autem se auta nepředjíždějí jednotlivě, ale po kolonách. Což dovolují také účinné brzdy, které se hodí, až zjistíte, že jste najednou o několik desítek km/h rychlejší než ostatní.

"S" jako sport

Akci umocňuje návykový zvuk motoru, který po zmáčknutí tlačítka "S" (jako sport) poblíž řadicí páky přesné šestistupňové převodovky nabere na intenzitě. Otevře levou výfukovou klapku, čímž vedle hlasitosti zesílí i hrudními koši posádky vibrující dunění v nízkých otáčkách. Navíc zrychlí reakce motoru na plynový pedál, přitvrdí odpružení s magnetickými tlumiči, oddálí zásahy stabilizačního systému a přitvrdí řízení.

Hodnocení

  • Za volantem -50 %

  • Rodina - 50 %

  • Cena -25 %

Právě řízení je slabinou Audi TT RS. Perfektně přesné, ale z volantu se nedozvíte, kolik přilnavosti zůstává přední nápravě. Jeho spojení s koly působí poněkud synteticky, což by se dalo říci i o chování auta v zatáčkách.

Vyspělý podvozek a pohon všech kol dovolují tomuto Audi projíždět zatáčky až absurdními rychlostmi. Zpočátku prkenně působící pérování se dokáže udržet i rozbitějších silnic. Jenže náročnějším řidičům bude chybět nezměřitelná vlastnost, které se říká hravost či zábavnost.

Audi TT RS zůstává relativně praktickým malým kupé s efektním interiérem, které je nyní ovšem rychlé jako leckterý supersport

Audi TT je fantasticky rychlý stroj, který se ale v zatáčkách pořád chová, jako by se zadní náprava spíše vezla, než zasahovala do akce. Budete s ním strašidelně rychlí, ale moc jiných adrenalinových zážitků vám nenabídne.

Delikátně vyváženým sportovním autem není, je "jen" extrémně rychlým TT. Což by však mnoha jeho obdivovatelům mohlo stačit. Záleží na prioritách.

Technická data

Rozměry 4198×1842×1342 mm
Zavazadlový prostor 290 l
Hmotnost 1450 kg
Motor přeplňovaný 5válec, 2,5 l
Výkon 250 kW (340 k)/5400 min-1
Toč. moment 450 N.m/1600 min-1
Zrychlení 0–100 km/h 4,6 s
Nejvyšší rychlost 250 km/h
Komb. spotřeba 9,2 l/100 km
Cena 1 521 500 Kč

Autoři:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.