Lidovky.cz

Ford Mondeo: elegantní dlouhán, co začal náhle šetřit

Ekonomika

  6:00
Testovací jízda rodinnných vozů na serveru Lidovky.cz pokračuje: Po Citroënu - C4 Picasso přichází na řadu nejnovější Ford Mondeo 1.6 EcoBoost.

Konzervativní a elegantní dlouhán - Ford Mondeo. foto: kraLidovky.cz

„Nadčasový design, inovativní technologie a úžasná hospodárnost,“ tak vychvaluje reklamní slogan nové Mondeo. Co z toho platí? Seriál Rodina na cestách serveru Lidovky.cz zkoumá vozy především s důrazem na prostor a bezpečnost.

Začněme tedy u prostoru. Jestli něco testovanému kombi nechybí, je to právě prostor. 

Prostor na nohy, prostor na zavazadla. Velikost kufr je téměř bezkonkurenční, plocha podlahy je dlouhá 1 183 mm a v nejužším místě široká 1 141 mm. Vstupní prostor není ničím omezen, tudíž využijete obří rozměry beze zbytku. Když sklopíte zadní sedadla, máte k dispozici téměř rovnou dva metry dlouhou plochu. Bez obtíží tak naložíte horské kolo, aniž byste museli sundat byť jen přední kolo. Jak ukážeme v dalších dílech seriálu, zdaleka ne u každého kombíku je to samozřejmostí. 

Ale nás zajímá, jak kufr obstojí, když se chystáte na víkend s rodinou. Kočárek, dvě tři tašky, odrážedlo, sportovní vybavení. Nosíte, nosíte a mohli byste nosit dál. S kufrem Mondea budete mít jediný problém: budete mít pocit, že jste něco museli doma zapomenout, protože ten kufr se jeví stále poloprázdný.

Ford Mondeo

Motor: 1.6 Duratorq TDCi ECOnetic

Výkon: 115 kW/85 k

Točivý moment: 270 Nm

Převodovka: 6st. manuální

Tenhle rozložitý dlouhán vám to připomene při každém parkování. Je tak dlouhý, že kdyby jej konstruktéři protáhli ještě o chlup, nevejde se na standardní parkovací místo v českých novostavbách.

 

Ale dost nadsázky. Jednu vadu nakonec i tady najdete. Nemáte-li manželku koulařku, odpor pátých dveří při zavírání ji značně potrápí.  Ale třeba se za čas ochodí, unaví - ty dveře - a nebudou se tolik vzpírat. Nicméně vozu téhle velikosti by slušela spíše automatika.

Ford Mondeo varuje před ospalostí.

Nechejme impozantní záď svému osudu a přesuňme se na přední sedadlo. Nové Mondeo si s vámi bude chtít povídat. Vůz naditý elektronikou vám velmi často dá najevo, že je chytřejší nebo minimálně bdělejší než vy. A stejně často naznačí, že vaše řidičské schopnosti stojí za starou belu (což ostatně v případě testujícího autora není zas tak daleko od pravdy). Avšak pokud nejste skalní volič Svobodných a jde vám o to převést svou rodinu bezpečně z bodu A do bodu B, všechny ty drobné narážky na vaši inteligenci přehlédnete či přímo oceníte.

Při nouzovém brždění auto samo spustí varovná světla, boční zrcátka se rozblikají, když se objeví auto v mrtvém úhlu. Mondeo hlídá, jestli jste neopustili jízdní pruh. A když se vám to stane opakovaně, automozek si to vyhodnotí tak, že jste málo bdělí a na palubce se vám rozbliká ikona s hrnkem kávy. Jistě, Mondeo si prostě myslí, že to šněrování po vozovce znamená, že na vás jde mikrospánek a potřebujete se občerstvit.

 

Mondeo prošlo modernizací, což je vidět na každém detailu, ale designéři jako by podcenili přehlednost: míň ovládacích prvků by neuškodilo a navigace by si zasloužila výraznější grafiku. Na druhou stranu má všecko, co od moderního vozu čekáte: parkovací asistent se senzory vpředu a vzadu, tempomat i airbagy na všech myslitelných místech – třeba i na ochranu kolenou řidiče. Automatické přepínání dálkových světel a sklopná zpětná zrcátka s lampičkami osvětlujícími prostor okolo vozu vám v noci pomohou bezpečně najít cestu k domovním dveřím.

Duální Klimatizace chrlí chladný vzduch tak nenásilně, že vám ani nepřijde, že běží. Což ocení zvláště ti, kdo za každé umělé ochlazení platí v lepším případě virózou.

Obří kufr, to je hlavní přednost kombíku Mondeo.
Obří kufr hravě pojme kočár i výbavu na víkendový víkend.
Konzervativní a elegantní dlouhán - Ford Mondeo.
Kůže Alcantara v černé barvě nejenže působí velmi elegantně, příjemná je i na...

A teď hlavní tahák Mondea nové generace - EcoBoost. Jak může takhle velké auto utáhnout motor 1,6? A kolik si to vezme? Nový motor EcoBoost 1,6 l nabízí 118 kW výkonu a točivý moment 240 Nm při emisích CO2 pouze 155 g/km. Tento přeplňovaný zážehový motor má až o 20  procent menší spotřebu paliva a emise CO2 než konvenční zážehové jednotky o srovnatelném výkonu. „Jeho pohotové reakce a silný zátah již od nejnižších otáček v kombinaci s menšími rozměry a nižší hmotností ve výsledku znamenají ještě podmanivější, ale k vaší peněžence i životnímu prostředí šetrnější zážitek z jízdy,“ láká výrobce v reklamních materiálech.

Kolik stojí?

Nejnižší cena modelu (Core Plus 1.6 Duratec 120 k): 490 990 ,-

Cena testovaného modelu (Titanium Plus) ve standardní výbavě:

686 690 ,-

S výbavou na přání: 745 890 , -

Prodejce, který testované auto předával, tvrdí, že s ním umí jezdit za pět litrů na sto kilometrů. Nám se to nepodařilo. Poskakujete-li v městských zácpách, počítač ukáže spotřebu až 6,5 litru. Vyjedete-li za město, dostanete se ovšem hodně pod šest litrů. Připočteme-li k tomu průměrné řidičské schopnosti testujícího autora, oficiální uváděná spotřeba nemusí být až zas až takové sci-fi. 

To, co Mondeo ani všech mondernizacích neztratilo, jsou vedle stále elegantních, sportovních křivek i perfektní jízdní vlastnosti. Na řízení si uvyknete už po pár kilometrech. A jak je to s tím slibovaným silným zátahem? Auto překvapivě pružně reagovalo i v kopcích a v bleskovém testu obstála i tato motorizace.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.