Z pomyslného milionu by největší podíl ve výši 320 tisíc korun čtenáři LN vložili do ČEZu, kterému věří téměř tři čtvrtiny ze zúčastněných. Následují se 160 tisíci korunami Erste Bank, se 140 tisíci NWR, se 100 tisíci Komerční Banka a Telefónica O2, s 80 tisíci Philip Morris a s 50 tisíci korunami Unipetrol. Těsně se do Chytrého Portfolia vešly ještě s 20 tisíci korunami CETV a VIG a konečně se 10 tisíci korunami Pegas Nonwovens.
Chytré Portfolio bylo sestaveno z portfolií samotných soutěžících, která nejlépe uspěla ve více než 25 tisících hlasováních, v tzv. duelech. Top 30 portfolií bylo zprůměrováno a výsledky zaokrouhleny, přičemž minimální hranice pro vstup akciového titulu do Chytrého Portfolia byla nastavena na 10 tisíc Kč.
"Přibližná podoba Chytrého Portfolia šla ze sebraných dat vyčíst již po uplynutí prvních soutěžních dní. Nejvýraznějším posunem byl nárůst podílu Erste Bank v reakci na zveřejnění pozitivních zpráv o hospodaření společnosti," říká Štěpán Trojánek, jeden z autorů projektu.
Metoda použitá k sestavení Chytrého Portfolia se nazývá crowdsourcing. Jejím cílem je efektivně využít tzv. moudrost davu. Výchozím předpokladem je, že za určitých okolností velká skupina nezávislých jedinců dokáže lépe posoudit daný problém, než hrstka expertů. Využití této metody v oblasti investování zatím nemá ve světě obdoby.
O tom, jestli se "dav" ve výběru akcií nemýlil, se budeme moci přesvědčit během následujících třech měsíců. Na stránkách soutěže http://portfolio.lidovky.cz bude možné sledovat, jak se Chytrému Portfoliu daří ve srovnání s finančními analytiky nebo třeba maskotem soutěže, opičkou Joey.
Zpestřením budou statistiky, ze kterých vyplyne, jestli v soutěži v průměru lépe investovali muži nebo ženy, či jednotlivé skupiny soutěžících podle zaměstnání, například dělníci nebo finanční poradci.
Mimo to soutěžící uvidí, jak se jim vede v boji o hlavní cenu 50 000 Kč. Žebříčky budou pravidelně aktualizovány každý všední den večer. Vítěz bude znám na konci ledna.
Soutěže Chytré Portfolio se zúčastnilo celkem 3429 lidí včetně VIP investorů opičáka Joeyho. V součtu bylo virtuálně investováno téměř 3,5 miliardy korun