Lidovky.cz

Past na černé pasažéry vyjde na dvě miliardy

Ekonomika

  20:23
PRAHA - Zavedení turniketů v pražském metru vyjde Dopravní podnik na více než dvě miliardy. Další stovky milionů si vyžádá jejich provoz. Dopravní podnik ale věří, že se mu počáteční náklady do pěti let od spuštění turniketů vrátí. S jejich instalací začne pravděpodobně v příštím roce. Fungovat ve všech stanicích by pak turnikety měly začít v roce 2012.
Metro.

Metro. foto: Stanislav Honzík Lidové noviny

Vyplývá to ze studie, kterou na dnešním výboru dopravy magistrátu představil ředitel Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) Martin Dvořák.

DPP si na zavedení turniketů bude muset půjčit, ze svých zdrojů není schopen projekt zaplatit. Vedení podniku uvažuje o úvěru od hlavního města, zatím ale neví, zda s tím bude město souhlasit.

Turnikety ve stanici metra Hradčanská v roce 1978.

Turnikety poznají papírovou jízdenku, opencard i sms

Podnik plánuje dvoukřídlé prosklené turnikety vysoké 170 centimetrů. Projekt počítá s dvěma typy turniketů - standardními o šířce 60 centimetrů a rozšířenými o šířce 90 nebo 100 centimetrů pro odbavení cestujících na vozíku, matek s kočárky a podobně. Turnikety budou průchozí z obou stran, směr průchodu bude možné měnit.

Turnikety podle Dvořáka rozpoznají jak klasickou papírovou jízdenku, tak kartu opencard a SMS jízdenku v mobilu. Zařízením podle studie projde 40 až 60 cestujících za minutu.

Při hledání nejvhodnějšího systému se pražský dopravní podnik podle Dvořáka inspiroval ve francouzském Toulouse. "Návratnost investice se tam ukázala jako velmi zajímavá," uvedl Dvořák. Podle studie by měl být systém ziskový v roce 2012, celkové splacení očekává podnik už v roce 2015.

DPP si od zavedení turniketů slibuje, že se sníží počet černých pasažérů a díky tomu se zvýší výnosy z jízdného. "Budeme moci také přesunout revizory do autobusů a tramvají," poznamenal Dvořák. Podle něj se rovněž zvýší bezpečnost cestujících, díky turniketům bude v metru údajně méně bezdomovců a "nepřizpůsobivých" osob.

Revizor - ilustrační foto.

Část začne fungovat už v roce 2011
Většina členů dopravního výboru s turnikety souhlasí. Podle zastupitele Jiřího Witzanyho (SNK-ED) je ale otevřené metro pro cestující pohodlnější.

Witzany místo turniketů navrhuje vyšší pokuty pro černé pasažéry a jejich lepší vymáhání. Zastupitel Petr Zajíček (KSČM) hodnotí projekt kladně, domnívá se ale, že by jeho vybudování nemělo jít na úkor jiných investičních akcí dopravního podniku, jako jsou opravy tramvajových tratí.

Určité výhrady má i Ropid, regionální organizátor dopravy, který pochybuje o předpokládaných výnosech turniketů.

Představenstvo DPP už záměr zavést turnikety schválilo. V současné době je téměř hotová dokumentace. V roce 2011 chce podnik spustit část turniketů, o rok později už by měly být v provozu všechny.

Původně bylo pražské metro budováno s turnikety, ty byly ale v roce 1985 odstraněny a nahrazeny označovači lístků.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.