Lidovky.cz

Jednotná zásuvka pro auta je na světě

Ekonomika

  12:48
BERLÍN/HANNOVER - Na největším světovém veletrhu průmyslových technologií Hannover Messe, který dnes otevřel své brány v německém Hannoveru, představují poskytovatelé elektřiny standardizovanou zásuvku pro elektromobily, která má mít stejné parametry v celé Evropě.

Dopravní prostředek budoucnosti je na elektřinu. foto: AFP

Natankovat elektřinu by tak pro ekologicky uvědomělé evropské motoristy neměl být za pár let žádný problém.

Německý deník Die Welt tvrdí, že automobilová branže ve spolupráci s energetickými podniky odstranila velkou překážku na cestě k automobilu na elektrický pohon. Dvacítka největších energetických podniků a výrobců automobilů se podle listu dohodla na základních parametrech konektorů a zástrček. Přípojky budou třífázové a pod napětím 400 voltů jimi bude protékat proud o síle až 63 amperů. Prázdné baterie tak bude možné dobít během pár minut.

Důležitá je jednotnost zásuvek

Šéfka oddělení vývoje u elektrokoncernu RWE Carolin Reichertová řekla, že díky jednotnému evropskému připojení k elektřině mohou být vyráběny elektromobily velkosériově. "Auto musí být možné natankovat v Itálii, stejně jako v Dánsku, Německu nebo ve Francii," zdůraznila Reichertová. Při tankování elektřiny do elektromobilu by tak podle ní neměly vznikat podobné problémy jako při zapojování holícího strojku nebo přenosného počítače do elektrické sítě v různých zemích.

Otázka není, zda věk elektromobilů nastane, ale kdy

Experti však upozorňují, že automobil na elektřinu se stane plnohodnotnou alternativou k vozům s benzinovými či naftovými motory až zhruba za 20 let.

Podle Bernda Bohra z firmy Bosch, která mimo jiné vyrábí autobaterie, zatím brání hromadnému rozšíření elektrického automobilismu vysoké náklady na elektropohon a akumulátory. Ty, které vydrží na alespoň 200 kilometrů, dnes stojí 8000 eur (zhruba 216 tisíc korun), tedy tolik co běžný automobil. Dokud baterie nedosáhnou oproti dnešku trojnásobné hustoty energie, je podle Bohra konec spalovacích motorů iluzí.

Ředitel společnosti E.on Energie Klaus-Dieter Maubach však ujišťuje, že otázkou není, zda věk elektromobilů nastane, ale kdy. Hlavní problém přitom vidí v rozvodné síti, která podle něj musí být především udržována stabilní ve dne i v noci pro případ, že se najednou připojí nebo odpojí desítky tisíc automobilů. Podle Maubacha si to vyžádá změnu celého systému zásobování proudem.

Míček je na straně členských států

Rozšíření automobilů na elektrický pohon však bude vyžadovat také politickou vůli v celé Evropě. V čele tohoto úsilí je zatím Velká Británie, která se chystá od roku 2011 až 5000 librami (přes 150.000 Kč) podporovat koupi automobilu šetrného k životního prostředí. Jenom v Londýně už dnes jezdí kolem 2000 elektromobilů a město tu chce časem instalovat 25.000 dobíjecích stanic.

Na společném elektromobilu pracuje ve svém britském závodě v Sunderlandu automobilka Nissan spolu s Renaultem. Od roku 2010 by tam měla být spuštěna výroba. Nissan a Jaguar dostaly na vývoj těchto technologií dotaci od Evropské investiční banky v celkovém objemu přes 500 milionů liber.

Rovněž německá vláda sází na programy podpory. Půl miliardy eur už poskytla, z nich 115 milionů šlo na rozvoj sítě dobíjecích stanic. V Berlíně rozjely společné pilotní projekty na vybudování několika stovek dobíjecích stanic koncerny Vattenfall a RWE spolu s automobilkami Daimler a BMW. Podobné plány mají také města Oldenburg, Frankfurt nad Mohanem a průmyslový region Porúří. Německá vláda počítá s tím, že už v roce 2020 bude v zemi jezdit více než milion automobilů na elektrický pohon.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.