Celá třetina z loňského balíku peněz na reklamu zamířila do několika společností napojených na kontroverzního podnikatele Michala Voráčka, který má s vedením drah dlouhodobě nadstandardní vztahy. Tentokrát dráhy u jeho vydavatelství Grand Princ koupily miliony letáků a reklamu za 130 milionů.
"Ta částka je absolutně neadekvátní. Je velmi těžké ubránit se podezření, že se jedná o jeden velký penězovod, který má tahat peníze ze státní firmy na velmi pochybné účely," prohlásil Zdeněk Žák, bývalý předseda dozorčí rady Českých drah.
Spojení Voráčka s Českými drahami se stalo terčem pozornosti už před dvěma lety, kdy získal poloviční podíl v jejich firmě Railreklam za pouhých 15 milionů korun. Tržní cena přitom byla odhadována až na 100 milionů.
Zakázky pro Voráčka pocházejí už z let 2004 a 2005, kdy se ve funkci šéfa drah vystřídali Petr Kousal a Josef Bazala. Na ně v minulém roce ve funkci navázal současný ředitel Petr Žaluda. Ani ten nekalé praktiky přímo nepřiznává, spolupráce s vydavatelstvím Grand Princ je mu však očividně nepohodlná.
Už letos mu dráhy srazí objem zakázek na polovinu a další vazby chtějí zpřetrhat s tím, jak budou postupně končit dříve uzavřené smlouvy. "Meziročně se objem spolupráce s Grand Princ sníží o 45 procent, tedy na 75 milionů korun. V příštím roce budeme v redukci těchto aktivit pokračovat," tvrdí mluvčí drah Radek Joklík.
Bezpečnostní informační služba už loni upozornila na to, že právě skrze marketingové kampaně se pumpují peníze z blíže neupřesněných státních podniků.
Další podrobnosti a rozhovory k případu čtěte ve čtvrteční vydání deníku
Jaké články k tomuto případu najdete v novinách:Reklamka drah byla za hubičku |