Lidovky.cz

Soutěž o ČSA se hroutí, nechce je už ani Air France. Zbyl jediný zájemce

Ekonomika

  8:58
PAŘÍŽ - Francouzská společnost Air France-KLM se stáhla ze soutěže o České aerolinie. V druhém kole privatizace ČSA tak zůstává pouze konsorcium Unimex a Travel Service. Ministerstvo financí uvedlo, že bude v privatizaci pokračovat a prodloužilo lhůtu pro podání cenové nabídky.
Letadlo společnosti Air France (ilustrační foto)

Letadlo společnosti Air France (ilustrační foto) foto: Reprofoto

"Air France-KLM dnes informovala české ministerstvo financí o svém rozhodnutí stáhnout se z tohoto privatizačního tendru," uvedla společnost Air France-KLM, která je největším leteckým přepravcem v Evropě. Svůj krok zdůvodnila nepříznivými dopady ekonomické situace na leteckou přepravu. Podle dřívějších odhadů analytiků prodej ČSA mohl přinést zhruba pět miliard korun.

Podle analytiků jde o velkou komplikaci. "To už není moc soutěž," reagoval Jan Procházka ze společnosti Cyrrus. Stát sice podle něj nemá důvod privatizaci zastavovat, měl by ale jasně a veřejně deklarovat cenu, pod kterou České aerolinie neprodá. Stát se prý nemusí zbavovat ČSA za každou cenu.

Politici mají na další postup různé názory. Zatímco podle bývalého ministra financí Miroslava Kalouska (TOP 09) by prodej měl pokračovat a vláda by měla rozhodovat pouze dle nabízené ceny, člen rozpočtového výboru Michal Doktor (ODS) vidí řešení v zastavení privatizace a odložení prodeje na příhodnější dobu. Podle Doktora jednání s jediným zájemcem už není soutěží.

Kalousek dodal, že představy státu o ceně nesmí investor vědět, jinak by tomu přizpůsobil nabídku.

Předseda ČSSD Jiří Paroubek řekl, že nezná všechny informace o privatizaci ČSA. "Co vím, tak je to, že hrozí vážné ekonomické problémy ČSA a že vláda, a měla by to udělat ještě Fischerova vláda, protože to zřejmě nesnese odkladu, si bude muset vybrat mezi určitými řešení, kdy ani jedno není úplně komfortní," uvedl bez dalších podrobností.

ČSA by se podle Air France mohly vzhledem k ekonomickým podmínkám pokusit obnovit svou ziskovost bez cizí pomoci. "V tomto kontextu si Air France-KLM přeje dále posilovat existující partnerství mezi těmito dvěma skupinami a pokračovat s ČSA ve zkoumání nových oblastí spolupráce, jež by mohla být oboustranně prospěšná," uvedla francouzská firma.

Jak probíhá privatizace ČSA

19. ledna 2009 - Vláda premiéra Mirka Topolánka zahájila prodej Českých aerolinií. Stát vlastní téměř 92 procent akcií firmy; výnos privatizace se odhadoval v rozmezí tří až pěti miliard korun. Nový majitel měl být znám do konce září 2009.

5. února 2009 - Ministerstvo financí vyhlásilo výběrové řízení na nového majitele ČSA. Zájemci měli možnost podávat přihlášky do 23. března. První kolo bylo kvalifikační a rozhodovala v něm vláda. Ve druhém kole byla jediným výběrovým kriteriem nabídnutá cena.

23. března 2009 - Do výběrového řízení se přihlásily čtyři společnosti - konsorcium Unimex a Travel Service a dále firmy Odien AV III, Air France-KLM a Darofan ze skupiny Aeroflot.

20. dubna 2009 - Vláda (v té době již v demisi) vyřadila z privatizace ČSA společnost Darofan ze skupiny Aeroflot a firmu Odien. Do druhého kola tak postoupily konsorcium Unimex a Travel Service a letecká společnost Air France-KLM.

24. června 2009 - Stát prodloužil lhůtu pro podání závazných cenových nabídek v privatizaci ČSA do 15. září, původní termín byl 13. červenec. Stalo se tak na žádost zájemců, kteří se mimo jiné seznamovali s ekonomickou situací ČSA.

19. srpna 2009 - Francouzská společnost Air France-KLM se stáhla ze soutěže o České aerolinie. V druhém kole privatizace ČSA tak zůstává pouze konsorcium Unimex a Travel Service. Ministerstvo již podruhé prodloužilo lhůtu pro podání cenových nabídek, tentokrát se konečný termín posunul z poloviny září na 30. září

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.