Lidovky.cz

ČSA bojují o přežití, obviňují Tvrdíka, že v lepších časech nešetřil

Blízký východ

  11:24aktualizováno  14:24
PRAHA - České aerolinie bojují o přežití. Důvodem je letošní prudký propad počtu cestujících a pokles průměrné ceny letenky. Podle prezidenta Radomíra Lašáka firmě také chybějí peněžní rezervy z dob konjunktury, kdy firmu vedl Jaroslav Tvrdík. Situaci společnosti dnes management představil na tiskové konferenci.

Šéf Českých aerolinií Radomír Lašák foto: ČTK

"Ten koktejl, který máme namíchaný, je opravdu smrtelný," uvedl dnes viceprezident pro marketing Petr Pištělák. Velké konkurenční aerolinie, které také vykazují ztrátu, podle něj sedí na "obrovském polštáři peněz", ze kterého mohou čerpat po několik následujících let. To prý není případ ČSA, které již v roce 2005 za Tvrdíkova vedení nesplnily plán a vykázaly půlmiliardovou ztrátu.

Za letošní první pololetí firma hospodařila se ztrátou dokonce již 1,8 miliardy Kč, přičemž za celý rok očekává dvoumiliardovou ztrátu. Plán přitom počítal s celoroční ztrátou zhruba 300 milionů. Počet cestujících za pololetí klesl o deset procent, průměrná cena letenky klesla o devět procent na 133 eur.

"Je absolutně jedno, jestli firma na konci roku skončí se ztrátou deset miliard nebo jedna miliarda. To, co rozhodne o jejím přežití v nízké sezoně na jaře je, zda bude mít na účtech peníze nebo ne," uvedl Lašák.

Dálková flotila končí
Na situaci firma reaguje zásadní redukcí letového řádu, zruší ztrátové linky z Prahy do New Yorku, Toronta a Manchesteru, na dalších tratích sníží frekvenci. Ve srovnání s minulou zimou bude týdně startovat o 33 letadel ČSA méně.

V této souvislosti se firma zbaví šesti z padesátky letadel, včetně dvou dálkových airbusů A310. Se zmenšenou flotilou 44 letadel chce operovat následujících pět let. Na prodej jsou tři Boeingy 737, za které společnost očekává až 500 milionů korun. Další letouny se vrátí pronajímatelům.

Pilotí zamíří na Blízký východ
Citlivější je plánované propouštění. Firma již nyní nabízí zaměstnancům zkrácené pracovní úvazky a neplacené volno, například pilotům až na dva roky.

Právě piloty chce firma zaměstnávat přes vlastní agenturu a zároveň je nabízet dalším aeroliniím, zájem prý je ve východní Asii a na Blízkém Východě. Celkem by mohlo být propuštěno až 860 lidí.

Čtěte: Pilotovi hrozí výpovědí, vynášel zprávy


Právě piloti patří k nejhlasitějším kritikům Lašákova vedení. Vytýkají mu prodej majetku i propouštění. V úterý sedm odborových organizací v čele s piloty vyzvalo stát jako majitele, aby Lašáka odvolal.

Čtěte: Odboráři žádají odstoupení vedení aerolinek


"Jsem zaměstnancem akcionáře, budu tu, dokud bude mít o mé služby zájem," uvedl dnes Lašák. Přiznal, že propouštění nevyvolává mezi piloty nadšení. Podle něj jsou to však inteligentní a vzdělaní lidé, kteří situaci pochopí. Napětí ve firmě prý není větší než jinde u konkurence.

Další rozprodávání zahájí Duty free
ČSA chtějí také získat peníze prodejem dalšího majetku, například Duty Free obchodů. Lašák vyjádřil naději, že těžké období firma zvládne a příští rok už by mohla skončit v černých číslech. ČSA chtějí také získat peníze prodejem dalšího majetku, například Duty Free obchodů. Výcvikové středisko, technický úsek a handling chce firma vyčlenit do samostatných dceřiných společností, do kterých by měl následně vstoupit strategický partner.

Firma je nyní v procesu privatizace, jediným zájemcem je konsorcium Unimex - Travel Service. Termín pro cenovou nabídku je 30. září. Podle informací Mf Dnes má společnost vlastní jmění v záporné hodnotě přes 700 milionů korun. To však podle Lašáka není problém, neboť jde o údaj podle českých účetních standardů, které například nepočítají s letadly na leasing.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.