Lidovky.cz

Jak zachránit ČSA? Ve hře se objevuje spojení s Letištěm Praha

Ekonomika

  10:54
PRAHA - Společnost Letiště Praha by mohla postupně ovládnout tuzemské aerolinky ČSA. Počítá s tím jedna z variant restrukturalizačního plánu ČSA. Ta by se mohla dostat do hry poté, co by nevyšla privatizace do rukou jediného současného zájemce - firmy Unimex.

Letiště Praha Ruzyně foto:  Tomáš Krist, Lidové noviny

S informacemi o možném zapojení státního podniku Letiště Praha do řešení problému krachujících ČSA přišly dnes servery aktualně.cz a euro.cz. Informaci o tomto řešení mají již delší dobu i Lidové noviny.

"Vedeme diskusi o úpravě existujícího restrukturalizačního plánu, jelikož se v tomto procesu objevily nové prvky. Uvažujeme o řadě eventualit, nicméně ani jedna není rozpracována do takové podoby, že by se o dalo říct, že se jedná o reálný návrh. Jedna z takových pracovních variant je, že do procesu zapojíme Letiště Praha," řekl serveru Euro.cz vrchní ředitel ministerstva financí Tomáš Uvíra.

"Připravujeme návrh úsporných opatření pro jednání dozorčí rady na 7. října. Na stejném zasedání se má projednat nabídka Unimexu, tudíž pokud nevyjde privatizace, můžeme hned začít realizovat námi navržené kroky," sdělil serveru Aktuálně.cz nový šéf dozorčí rady ČSA Václav Novák.

První nápady se teprve rýsují, protože nová dozorčí rada působí ve firmě jen několik dní. Při úsporách, které mají ČSA opět přivést do černých čísel, chce rada využít právě součinnosti s Letištěm Praha. Sloučit by se tak mohlo například nakládání se zavazadly a odbavení
cestujících, takzvaný handling. "Budeme o tom s letištěm jednat," řekl Novák. Další možnosti, jak snížit náklady v Českých aeroliniích, rada zkoumá. Podle šéfa letiště Miroslava Dvořáka však nemá cenu spekulovat o dalším vývoji, dokud nebude znám výsledek privatizace ČSA.

Spojení by bylo neobvyklé
"Pokud potřebují tu společnost opravdu zachránit, tak nějaký smysl to určitě dává," řekl ČTK analytik společnosti Cyrrus Jan Procházka, ačkoliv podobná spojení jsou podle něj v zahraničí neobvyklá. Podnikání obou firem je vzájemně propojené, ČSA vozí z Prahy a do Prahy téměř polovinu všech pasažérů, kteří projdou Ruzyní.

Podle Procházky se zřejmě spojení obou firem nakonec neuskuteční, samotný fakt, že se o tom mluví, však prý může zvýšit tlak na vyšší cenu v privatizaci. "Svou nabídku podáme. Víc se proto k ČSA nyní vyjadřovat nebudu," uvedl pro Aktuálně.cz šéf Unimex Group Jiří Šimáně.

Ministerstvo financí chce proces privatizace dotáhnout do konce, ať už bude výsledek jakýkoliv. Podobně se dnes pro ČTK vyjádřil ministr dopravy Gustáv Slamečka. Změny podle něj přijdou na řadu až v případě, že se firma neprodá. "Jakékoliv úvahy o propojení ale musejí být ekonomicky podložené, například z hlediska synergií," uvedl Slamečka. Je prý také nutné zajistit, aby propojení nebylo vnímáno jako nedovolená státní podpora.

Spojení obou společností, jejichž majitelem je stát, by mělo svou logiku. Letiště Praha je totiž na prosperitě ČSA závislé, v případě jejich krachu by přišlo o 40 procent svých příjmů. Případný společný prodej by tak znovu nastartoval dlouho plánovanou privatizaci letiště.

Zákaz prodeje
Privatizaci ruzyňského letiště přitom započala v roce 2003 sociálnědemokratická vláda Vladimíra Špidly tím, že zahájila převod státního podniku Česká správa letišť na akciovou společnost.

Převod majetku do akciové společnosti byl dokončen teprve loni v prosinci. Letos v dubnu se však na mimořádné schůzi Poslanecká sněmovna shodla na zastavení příprav na prodej.

"Mezinárodní veřejné letiště Praha-Ruzyně je největší civilní letiště v České republice. Má klíčový dopravní, jakož i strategický význam. Domnívám se, že by takto strategický majetek státu neměl být ani v současné době, ani v budoucnosti privatizován," řekl tehdy poslancům jeden z předkladatelů zákazu privatizace Bohuslav Sobotka.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.