Lidovky.cz

Krkonošské metro - do Pece pod Sněžkou možná budou jezdit vlaky

Ekonomika

  14:59
PEC POD SNĚŽKOU - Krkonošské středisko Pec pod Sněžkou chystá projekt zavedení železnice až pod tamní lyžařské vleky. Náklady se odhadují na 12 miliard korun a většina z více než 14 kilometrů nové tratě by ze stávající stanice ve Svobodě nad Úpou vedla tunely.

Tunel, vlak foto: Tomáš Hájek, Lidové noviny

Informoval o tom zpracovatel studie napojení Pece pod Sněžkou na železnici Ivan Šír.

Železnice v údolí řeky Úpy by měla podle představ horského střediska být moderní a ekologickou alternativou ke stávající automobilové dopravě a měla by podpořit rozvoj regionu.

Na financování by se podle Šíra musely podílet fondy Evropské unie či stát. "Je to sice otázka delší budoucnosti, ale chceme být připraveni," řekla místostarostka Eva Lorencová. Dodala, že nynější hlavní prioritou města je stavba nové lanovky na Sněžku.

Poprvé už před sto lety
První myšlenka na postavení železnice do Pece pod Sněžkou podle projektanta vznikla již v roce 1905. Podle současných plánů, které nyní budou procházet posuzováním vlivů stavby na životní prostředí (EIA), by elektrifikovaná jednokolejná trať měla mít deset zastávek.

Vlaky by denně měly přepravit 1500 až 2000 lidí. V dokumentu k EIA jeho zpracovatelé jako možný termín zahájení a dokončení stavby uvádějí roky 2015 až 2019.

Zastávky jako v metru
Celkem by na trati s délkou 14,55 kilometru a převýšení 296 metrů mělo vzniknout sedm tunelů o celkové délce 7,84 kilometru a také devět mostů.

Nejdelší tunel by měl měřit 3160 metrů. V úseku z Horního Maršova do Pece by se trať dostávala na povrch pouze v místech zastávek, někde vůbec.

Zastávky by tam byly v podzemí jako v metru. Konečná podzemní zastávka u sjezdovek by svojí 100 metrů dlouhou nástupní hranou měla umožnit i příjezd speciálního rychlíkového vlaku.

Až do Polska
Podle Šíra by však železnice v Peci končit nemusela. "V budoucnu by mohla tunely pokračovat do Špindlerova Mlýna a polského Karpacze," uvedl.

Správa Krkonošského národního parku podle mluvčího Radka Drahného myšlenku zavedení ekologické železniční dopravy do hor vítá. "Nicméně se obáváme, aby projekt neskončil kvůli značné finanční náročnosti jen na papíře," řekl.

Náklady na studii prodloužení železnice město Pec pod Sněžkou podle Lorencové hradí z daru ve výši 1,25 milionu korun od firmy Viamont. Ta již nyní provozuje železniční dopravu na trati mezi Svobodou nad Úpou a Trutnovem.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.