Lidovky.cz

Piloti ČSA licitují o platy, šéf dozorčí rady zvažuje rezignaci

Ekonomika

  17:33aktualizováno  21:33
PRAHA - Piloti Českých aerolinií po dlouhotrvajícím licitování s managementem společnosti ve čtvrtek na valné hromadě své odborové organizace CZALPA souhlasili, že kývnou na snížení vlastních platů. Souhlas má ale mnoho podmínek a krize v ČSA se tak prohlubuje.

Prezident Českého sdružení dopravních pilotů CZALPA Filip Gaspar oznámil 27. srpna v Praze na tiskové konferenci neomezenou stávkovou pohotovost pilotů ČSA. Důvodem je podle nich snaha managementu ČSA umlčet kritiku ze strany zaměstnanců. foto: ČTK

Prezident CZALPA Filip Gaspar uvedl, že piloti souhlasí s až čtyřicetiprocentním snížením mezd do konce roku 2010. Řekl, že příslušný dodatek ke kolektivní smlouvě je připraven podepsat do 26. října, kdy vláda rozhodne o osudu privatizace aerolinek. Ministr financí Eduard Janota požaduje, aby právě do tohoto data byla dohoda odborářů s vedením firmy uzavřena.

Propouštění v ČSA

Šéf ČSA Radomír Lašák chce restrukturalizovat společnost a posílit likviditu. Propouštění zaměstnanců a snižování jejich platů by mělo pomoci vyřešit neutěšenou situaci aerolinek. U pilotů navrhuje snížení platů o třicet procent, u ostatních zaměstnanců o patnáct procent a zmrazení benefitů a provozních omezení (např. počtu nalétaných hodin). Čím více si zaměstnanci sníží platy, tím méně jich chce propustit. Pokud odborové organizace ČSA budou s jeho plánem souhlasit, odstoupí.

Šéf dozorčí rady Václav Novák přišel s mnohem drsnějším plánem. Propouštění a snižování má být výraznější - Novák původně požadoval snížit pilotům plat až o 45 procent na dobu tří let a propustit 1600 lidí. Včera svůj návrh zmírnil - stačilo by prý 40procentní snížení platů na dva roky

Odborová organizace pilotů CZALPA uvedla, že souhlasí s čtyřicetiprocentním snížením platu, ale za předpokladu, že vláda neprodá firmu do soukromých rukou a případný dodatek ke kolektivní smlouvě nebude podepisovat prezident Lašák. Kalkulace podle zákulisních informací ale počítá s bezpodmínečným snížením platů pouze o 15 procent, osmnácti procent platu se prý odboráři chtějí vzdát výměnou za benefity jako například zaměstnanecké akcie, dalších dvou procent za úpravu omezení letové doby, atd. Do celkového snížení navíc piloti již započítali letos realizovanou redukci mezd o 6 procent.

Janota opakovaně zdůraznil, že snížení platů pilotů a ostatních zaměstnanců ČSA je nezbytné pro další existenci aerolinek. Firmě má v ročním vyjádření uspořit alespoň jednu miliardu korun.
K této úspoře vedení ČSA připravilo dva plány. Ten první, sestavený manažerským týmem prezidenta Radomíra Lašáka, počítá se snížením platů pilotů o 30 procent a také zrušením benefitů a provozních omezení. Kdyby odboráři na jeho plán nekývli, muselo by dojít k propuštění až osmi set šedesáti zaměstnanců.

Druhý, mnohem radikálnější, plán předsedy dozorčí rady Václava Nováka počítá se snížením platů pilotů o 45 procent a zároveň s propuštěním šestnácti stovek zaměstnanců. Novák navíc na rozdíl od Lašáka připouští i nutnost až třímiliardové finanční injekce od státu.

Odboráři však přišli s vlastním řešením. Podle několika nezávislých zdrojů dobře seznámených s průběhem jednání souhlasila CZALPA s bezpodmínečným snížením platů pouze o 15 procent. Dalších 18 procent jsou pak prý piloti ochotni vyměnit za jinou formu kompenzace, například za zaměstnanecké akcie. Dalších dvou procent platu se vzdají pouze za ústupky firmy v provozních omezeních – například omezení letové doby. Do své kalkulace dále odboráři zahrnuli i 6 procent, o která jim již platy letos reálně klesly.
Ačkoli Gaspar tyto kalkulace odmítl potvrdit, připustil, že čtyřicetiprocentní snížení zahrnuje i již uskutečněný šestiprocentní pokles mezd. "Se vším všudy by podle našeho návrhu klesla v letošním roce mzda pilotů o 40 procent a tento stav by byl v platnosti až do konce roku 2010," řekl LN Gaspar.

Novák zvažuje rezignaci
Prezident ČSA Lašák zprávy z jednání CZALPA uvítal. "Patnáctiprocentní snížení platů pilotů je v každém případě skvělou zprávou pro ČSA," řekl Lašák. Jeho restrukturalizační plán totiž v roce 2010 s poklesem mezd pilotů nekalkuluje.
Pro předsedu dozorčí rady Nováka, který počítal s mnohem větším zatížením zaměstnanců, je však postoj odborářů nepřijatelný. "Pro mě je postoj odborářů v podstatě takový, že můj návrh neschválili se vším všudy. Z pohledu mého plánu je jejich stanovisko ekonomicky neakceptovatelné," řekl LN Novák.

Novák uvedl, že vlastní závěry z vyjednávání s piloty přednese na zasedání dozorčí rady ČSA příští pondělí. "V podstatě jsme zkusili vše, co jde, ale dohodě jsme se ani nepřiblížili. Podle mě nebyla dohoda s piloty možná," řekl Novák. Nevyloučil ani vlastní rezignaci na pozici předsedy dozorčí rady. "Veškeré závěry, včetně personálních, představím na pondělní dozorčí radě ČSA," řekl LN Novák.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.