Lidovky.cz

Piloti mají smůlu, jejich návrhy by podle vlády přivedly ČSA do hrobu

Ekonomika

  10:37
PRAHA - Závěr z valné hromady odborové organizace pilotů Českých aerolinií není dostačující a neumožňuje realizovat restrukturalizační plán, který by zajistil životaschopnost společnosti. Uvedli to ministři financí Eduard Janota a dopravy Gustáv Slamečka.

Podle usnesení valné hromady CZALPA, které má ČTK k dispozici, jsou piloti ochotni přistoupit na snížení mezd o 15 procent, s poklesem platů ale musí souhlasit více než polovina odborových organizací firmy. Případné výraznější snížení mezd chtějí piloti vykompenzovat například zaměstnaneckými akciemi. Při této variantě jsou od listopadu ochotni přistoupit až na 33procentní pokles současných mezd.

Zavedení zaměstnaneckých akcií může podle pilotů přinést zvýšení pracovní výkonnosti zaměstnanců, upevnit jejich vztah k firmě a snížit rizika sociálních konfliktů, uvedli zástupci pilotů na dnešní tiskové konferenci. Podobný systém je prý obvyklý u zahraničních leteckých společností, jako jsou Delta Air Lines, Aeromexico či Air France.

Usnesení valné hromady CZALPA

ČSA již svým pilotům letos jednou mzdy snížily, konkrétně v květnu o zhruba sedm procent. Meziročně by se tak v případě, že by ČSA na podmínky návrhu pilotů přistoupily, snížil jejich plat během letošního roku celkem o 40 procent. Průměrný plat pilota ČSA je zhruba 210.000 korun.

"I kdyby piloti pracovali od začátku roku zadarmo, tak by byla firma ve ztrátě zhruba 1,5 miliardy, a kdyby zadarmo pracovali všichni zaměstnanci, bude stále ve ztrátě přes 100 milionů korun," uvedl na tiskové konferenci šéf CZALPA Filip Gaspar. Hlavním problémem společnosti jsou podle něj nízké výnosy, které nelze zvýšit ze dne na den.

Platy si snížíme, ale...

Piloti žádají také odchod současného managementu prezidenta Radomíra Lašáka a zachování firmy v rukou státu. Snížení mezd je podle šéfa Gaspara alternativou k privatizaci. Příslušný dodatek ke kolektivní smlouvě chtějí piloti podepsat už s novým vedením aerolinek bez Lašáka. Před podpisem požadují předložit restrukturalizační plán s představením vize budoucího rozvoje ČSA.

Piloti dále chtějí garanci platnosti kolektivní smlouvy do konce příštího roku, zachování pojištění ztráty licence, příspěvku na penzijní připojištění a pěti týdnů dovolené.

"Jsme přesvědčeni, že privatizace za nabízených podmínek je pro stát nevýhodná, a prodejem společnosti po její restrukturalizaci je možné získat daleko větší přínos pro stát a partnera, který bude vlajkového dopravce dále rozvíjet," řekl dnes Gaspar.

ČSA nyní bojují o přežití. V pololetí vykázaly ztrátu 1,8 miliardy korun, dozorčí rada přitom očekává na konci roku rekordní ztrátu tři miliardy. Firma tak nutně potřebuje hotovost na provoz.

Dozorčí rada podniku má nyní k dispozici dvě verze záchranného plánu. Lašákova se už uskutečňuje a počítá mimo jiné s propuštěním zhruba pětiny ze 4600 zaměstnanců nebo prodejem bezcelních obchodů a pěti letadel. Restrukturalizační plán šéfa dozorčí rady Václava Nováka je radikálnější, předpokládá pokles počtu zaměstnanců o třetinu a snížení platů pilotů o 45 procent na dobu tří let. Podle dnešních Lidových novin Novák mírně ze svého požadavku slevil a připustil 40procentní snížení platu, které by navíc platilo pouze dva roky.

Podle dnešního vydání Lidových novin je také Novák rozčarovaný z neúspěšného jednání s piloty nevyloučil vlastní rezignaci na pozici předsedy dozorčí rady. "Veškeré závěry, včetně personálních, představím na pondělní dozorčí radě ČSA," řekl LN Novák.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.