Lidovky.cz

Panamský průplav už světovému obchodu nestačí. Po 100 letech se rozšíří

Ekonomika

  10:17
PANAMA CITY - Panamský průplav, který spojuje Atlantský a Tichý oceán, již nestačí kapacitou ani rozměry současnému světovému obchodu. Po sto letech provozu bude rozšířen a prohlouben.

Panamský průplav čeká rozšíření a prohloubení foto: Reprofoto

Jedno z nejvýznamnějších inženýrských děl v historii - Panamský průplav, se poprvé od svého otevření v roce 1914 dočkává výrazné modernizace.

Pracovní čety se s pomocí odstřelů probíjejí pahorky, aby bylo možné rozšířit průplav tak, aby jím mohly proplouvat i nové generace obřích nákladních lodí, pro které je v současnosti příliš úzký a mělký.

Panamský průplav 

Na monumentální projekt vyčlenila panamská vláda navzdory probíhající hospodářské krizi 5,25 miliardy dolarů (téměř 100 miliard korun). Nejvýznamnější kontrakt celé modernizace získalo mezinárodní konsorcium GUPC vedené španělským Sacyr Vallehermoso. Týká se výstavby třetí sady zdymadel za 3,1 miliardy dolarů. Stavět firma začne v lednu příštího roku.

"Jsme teprve na začátku a existuje spousta byrokratických překážek pro získání povolení. Skutečná práce začíná v lednu," řekl v pátek listu Herald Tribune Antonio Zaffaroni, výkonný ředitel konsorcia GUPC. Dodal, že nyní je to vše o "přípravě, přemístění zvířat a kácení stromů".

Průplav bude téměř dvakrát větší. A má změnit světový obchod

Práce na rozšíření průplavu si vyžádají odstranění 152 milionů krychlových metrů zeminy, tedy tři čtvrtiny množství, jaké bylo potřeba odstranit při hloubení původního kanálu. Rozšiřování začalo už v roce 2007 a dokončeno by mělo být v roce 2014 u příležitosti stého výročí slavnostního otevření průplavu.

Od modernizace si panamská vláda slibuje přeměnu současných světových obchodních tras, které jednak usnadní a zlevní dopravu asijského zboží na východ Spojených států, a naopak umožní Číně a dalším asijským zemím hladovým po energii lepší přístup k latinskoamerické ropě a dalšímu zboží.

Po dokončením budou moci rozšířeným průplavem jezdit obří nákladní lodě s kapacitou až 12 600 kontejnerů, což je téměř třikrát více než nyní, stejně jako tankery schopné dopravovat až milion barelů ropy a lodi se zkapalněným plynem. Jde o tzv. plavidla Post-panamax neboli Capesize (tedy ta, která dosud musí plout kolem Hornova mysu - anglicky Cape Horn). Rozšíření kanálu jim zkrátí doby dopravy o týdny.

Další podrobnosti o rozšíření Panamského průplavu si přečtěte v pátečním vydání deníku

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.