Lidovky.cz

Po staletí pil soukromý most v Británii lidem krev, teď jde do dražby

Ekonomika

  14:59
EYNSHAM - V přepočtu více než 2,6 milionu korun ročně vynáší soukromý most z 18. století přes řeku Temži jižně od městě Eynshamu v Anglii. A ze zisku z mýtného jeho majitel neplatí žádné daně. Toto privilegium si vymohl jeho předek v roce 1767 a místním lidem tak už po staletí pije krev. Nyní jde most do dražby, která vyvolává živý zájem, ale také hněv místních obyvatel, kteří už mají placení dost.

Most Swinford Bridge, kde se už po staletí platí nedaněné mýtné. foto: Reprofoto

"Toll" (mýtné), stojí velkými písmeny na malém bílém panelu u vjezdu na most Swinford Bridge: pět pencí (asi 1,50 Kč) za automobil, 12 pencí (3,50 Kč) za autobus a deset (asi tři koruny) za kamion. Přes most ročně přejedou téměř čtyři miliony vozidel a tím se historická stavba stává dojnou krávou.

V roce 1767 získal lord z Abingdonu povolení postavit most na vlastní náklady, vymínil si však, že bude vybírat mostné, aniž by musel platit daně. Toto privilegium bylo zaručeno zákonem, jenž stále platí.

"Jde o jedinečnou příležitost, jak výnosně investovat a nemuset přitom platit daně," zdůrazňuje aukční síň Allsop, která bude ve čtvrtek most dražit. Odhaduje se, že by mohl být prodán za jeden milion až 1,25 milionu liber (36,4 milionu korun).

Archaické privilegium
Někteří z uživatelů mostu však spatřují v dražbě příležitost, jak zrušit archaické královské privilegium. Proti poplatku zahájili kampaň pod heslem Zrušme mostné. Pod petici za zrušení poplatku se již podepsalo 800 lidí.

"Dražba vyvolává velký zájem, nejen ze strany Britů, ale také potenciálních kupců z kontinentální Evropy, Spojených států, Jamajky a Austrálie," sdělil agentuře AFP zástupce dražební síně Neil Mackilligin. Z mostu podle Allsopu plynul v posledních letech čistý nezdaněný příjem 95.468 až 113.487 liber ročně (2,78 až 3,3 milionu Kč).

"Není to však zisk, který by šel někomu do kapsy," ujišťuje Michael Hawley, zástupce rodiny majitelů mostu. V roce 1994 úřady souhlasily se zvýšením cla ze dvou na pět pencí za podmínky, že rozdíl v příjmu půjde na nezbytné opravy stavby, na níž začíná hlodat zub času.

"Bez mostného by tyto náklady nesli daňoví poplatníci," ujišťuje Hawley a ospravedlňuje tak vybírání mostného.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.