Mýtné zablokovalo hranicePovinnost platit za jízdu po dálnicích a vybraných silnicích mýtné podle projeté vzdálenosti mají na Slovensku řidiči nákladních vozů nad 3,5 tuny a autobusů. Do systému se musí nejprve zaregistrovat a nechat si nainstalovat palubní jednotku, která zachytává pohyb vozidla po zpoplatněné silnici. Ke zmatkům s placením mýtného dnes přispěl i výpadek registračního systému. |
"Po ránu se kolona sice zmenšila na asi 150 vozidel. Nyní je opět vjezd pozastaven, je předpoklad, že najíždějící kamiony zaplní příjezdovou cestu k hraničnímu přechodu jako v pondělí," uvedl Sobol. Dodal, že osobní doprava k hraničnímu přechodu je odkloněna přes starou silnici v Mostech u Jablunkova.
Situaci se dnes pokusil zachránit český ministr dopravy Gustav Slamečka, který jednal se slovenským kolegou Ľubomírem Vážnym. Ministři se dohodli na zavedení autobusové dopravy v kritickém úseku. Autobusy budou vozit řidiče kamionů z české strany do slovenské obce Svrčinovec, kde se vydávají palubní jednotky. Registrace trvá zhruba 40 minut, poté autobusy odvezou šoféry zpět ke kamionům, které budou moci vyrazit bez obav z pokuty na Slovensko.
Dopravci blokují dopravu po celém Slovensku
Během pondělí, kdy protest začal, zahájili malí a střední nákladní dopravci podpisovou akci na čerpacích stanicích. "Budeme pokračovat i zítra, ale ne takovým způsobem jako dnes. Začneme v odpoledních hodinách a budeme dál vyzývat občany, aby nás podpořili," varoval už včera zástupce dopravců Jaroslav Polaček. Benzinové pumpy ale dopravci podle něj blokovat nechtějí.
Dopravci včera sbírali podpisy na petiční archy a požadovali pozastavení provozu mýtného systému, snížení spotřební daně na paliva, označení všech zpoplatněných úseků dopravními značkami anebo nižší daň z motorových vozidel. Nespokojeným podnikatelům se údajně podařilo posbírat tisíce podpisů.
Problémy jsou hlavně na hranicích
Slovenská policie podle většiny mluvčích ředitelství z celého Slovenska problémy související s protesty nezaznamenala. Místy ale koordinovala dopravu, protože hlavně na hranicích s některými sousedními státy se tvořily kolony kamionů. Především řidičům polských vozidel totiž chybělo zařízení k počítání ujetých kilometrů.
S mýtným jsou nespokojeni dopravci sdružení v nové Unii autodopravců Slovenska. Firmy tvrdí, že výběr mýtného je nepřipravený a přinesl jim další náklady, které mohou vést až k jejich krachu. Větší firmy ze sdružení silničních dopravců Česmad Slovakia mýtné nekritizovaly.