Lidovky.cz

Železničáři už vědí co může za kolaps. Málo vyhřívaných výhybek

Ekonomika

  15:30
PRAHA - Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) chce v následujících letech výrazně zvýšit podíl vyhřívaných výhybek, které pomáhají železničářům v boji proti sněhu a mrazu. Samoohřívací výhybky jsou zatím doménou modernizovaných koridorů, postupně by se však měly objevit i na regionálních tratích.

Na železnici dělají největší problém zamrzající výhybky. foto: ČTK

"Osazení zařízení pro ohřev je samozřejmou součástí rekonstrukcí a modernizací dopravně významných tratí, zvažujeme také jejich montování při obnově lokálních kolejí," řekl mluvčí SŽDC Pavel Halla. Správa železnic zatím vyhřívá více než 5000 výhybek, což je zhruba čtvrtina z celkového počtu.

Čtěte více

Rozšíření kolejového luxusu není laciné. Průměrné náklady na zřízení ohřevu - elektrického či plynového - se pohybují kolem 250.000 korun, levný není ani samotný provoz výhybky. V zimě stojí jedna ohřívaná výhybka v průměru 15.000 korun měsíčně, celkové náklady na provoz všech obdobných zařízení se pohybují v zimě kolem 80 milionů korun za měsíc.

Zmodernizovaná železniční výhybka v zimě nezamrzne.

"Vytápěné výhybky zásadně přispívají k udržení sjízdnosti kolejí v zimním období, mírní třeba riziko vykolejení vlaků, na všechno ale rozhodně nestačí," uvedl Halla. Například během nedávného kalamitního víkendu musely výhybky železničáři opakovaně čistit ručně, neboť příval sněhu byl enormní a ohřev nestačil. "Zařízení navíc znovu a znovu zafoukával sníh, který vířily projíždějící vlaky," dodal mluvčí.

Sníh v minulých dnech zastavil provoz na několika převážně regionálních tratích.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.