Lidovky.cz

Dopravní podnik se už nebude starat o metro, zakázka ale budí pochyby

Ekonomika

  10:40
Pražský Dopravní podnik se zbavil své divize, která se stará o údržbu vozů metra na trase A a B. Zakázka, od které podnik očekává úsporu 207 milionů, získala plzeňská Škoda Transportation. Podle Rádiožurnálu však samotná Škoda očekává úsporu o sto milionů nižší. Navíc podle rádia není jasné, kdo za společností stojí.

Pražské metro. foto: Lidové noviny

Jak informoval Rádiožurnál, pražský Dopravní podnik prodal servis vozů dvou tras metra v prosinci za necelých 125 miliónů korun bez výběrového řízení. Škoda Transportation si tak na 11 let pojistila zakázku odhadovanou na 7,5 miliardy korun.

Podle mluvčího dopravního podniku Ondřeje Pečeného se očekává během 11 let trvání smlouvy úspora přibližně 207 milionů korun. K této sumě podle Pečeného dospěla společnost Deloitte, která model vyvedení servisu metra z městské dopravní společnosti posuzovala. Dopravní podnik svůj krok opírá také o to, že plzeňská firma zastaralé sovětské vozy podzemní dráhy v minulosti na trasách A a B modernizovala.

Podle zástupkyně plzeňské společnosti Jolany Číhové ušetří Dopravní podnik asi 100 milionů korun, což znamená rozdíl o více jak sto miliónů korun dolů.

Výše úspory je tak oproti ceně kontraktu velmi nízká. Šéf jedné z odborových organizací pražského Dopravního podniku Jiří Zabloudil pro Rádiožurnál uvedl, že veškerý zatímní rozprodej služeb měl přinést deklarovanou úsporu alespoň 10 procent, ale opak je pravdou. Podle Zabloudila nakonec v žádném outsourcovaném projektu nebyly úspory vyšší jak 2 procenta, některé jsou dokonce pro Dopravní podnik prodělečné.

Mluvčí Pečený však argumentuje outsorcingem údržby vozů metra C. Ten provádí společnost Siemens. Pečený upozorňuje, že deklarovaných 10 procent se týká celé délky kontraktu - 11 let. "První zkušenosti se šetřením nám říkají, že úspora servisu vozu M1 na lince C je přibližně 14 miliónů korun," dodává.

Nejasná vlastnická struktura

Dalším problémem může být nejasná vlastnická struktura Škody Transportation.Podle informací Rádiožurnálu končí u lidí podezřelých z praní špinavých peněz ve Švýcarsku.

Z obchodních rejstříků je patrné jen to, že vlastníkem Škody Transportation je Škoda Holding. A ta patří firmě Appian Machinery, která sídlí v Nizozemsku. Kdo stojí za Appianem ale Škodovka odmítá prozradit.

Z otevřených zdrojů je maximálně možné zjistit, že předsedou dozorčí rady Škoda Holding je Marek Čmejla a místopředsedou Jiří Diviš. Tedy lidé, které švýcarská prokuratura podezřívá z praní špinavých peněz v souvislosti s privatizací Mostecké uhelné společnosti.

Prokuratura Čmejlovi s Divišem kvůli tomu na podzim roku 2008 obstavila účty v tamních bankách. Ve chvíli, kdy se začali švýcarští detektivové o Čmejlu a Diviše zajímat, přemístili oba obchodníci svoje trvalé bydliště do vlídnějšího Monaka. Švýcarská prokuratura na otázku, v jaké fázi vyšetřování podezření z praní špinavých peněz je, neodpověděla.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.