Výběrová řízení vypsaly České dráhy dnes, celkem pro oba kraje shánějí 33 samostatných motorových vozů pro rychlost až 120 kilometrů v hodině a 70 cestujících. Sedmnáct vagonů bude jezdit na Vysočině, 16 nových vozidel pošlou dráhy na Liberecko. Nové vlaky mají částečně nahradit staré lokálky, hlavně ty přezdívané "autobusy na kolejích" řady 810.
Nové vlaky by se na Vysočině a v Libereckém kraji měly objevit zhruba za dva roky, k financování chtějí dráhy využít peníze z Evropského fondu pro regionální rozvoj. Fond by mohl přispět částkou 520 milionů korun, zbytek zaplatí dráhy ze svých zdrojů.
V Libereckém kraji by se nové vlaky měly objevit na frekventovaných tratích z Liberce do Frýdlantu nebo z Liberce přes Tanvald do Harrachova. Obě trati jsou součástí takzvané Jizerskohorské železnice, na níž budou od prosince 2011 České dráhy zajišťovat dopravu po dobu 15 let. Zakázku vyhrály ve veřejné soutěži s nejnižší nabídkovou cenou, jednou z podmínek však bylo právě zlepšení komfortu pro cestující a nasazení moderních vlakových souprav. Jizerskohorská železnice představuje zhruba 35 procent regionální dopravy v Libereckém kraji.
Výměna lokálek se chystá i v dalších krajích, třetí a čtvrtý na řadě bude zřejmě Pardubický a Královéhradecký kraj. Kromě samostatných motorových vagonů chtějí dráhy pro regiony koupit i dvouvozové motorové jednotky a elektrické jednoposchoďové pantografy pro příměstskou dopravu v okolí krajských metropolí.