"Od 1. března se stane čepice pouze nepovinnou součástí výstroje vlakových čet. Aby však nemohlo dojít při výpravě vlaku k záměně obsluhujícího personálu s cestujícími, budou průvodčí a vlakvedoucí v denní době nově používat barevné návěstní terčíky," uvedl náměstek ředitele ČD Antonín Blažek. Zrušení čepic si podle drah vyžádaly odbory, hlavně v létě totiž byla pokrývka hlavy zaměstnancům na obtíž.
Obsluha vlaku dnes dává připravenost k odjezdu na vědomí výpravčímu či strojvedoucímu máváním ruky, v noci pak zeleným světlem. K noční svítilně nově přibude ve výbavě dvoubarevný zeleno-oranžový terčík, který budou průvodčí používat ve dne.
"Jak se osvědčí terčíky, ukáže teprve praxe, faktem však je, že strojvedoucí a výpravčí je při vypravení vlaku lépe uvidí," uvedl brněnský průvodčí Zdeněk Prchal. Obdobné terčíky k výpravě vlaků se používají například v Rakousku.
Zatímco terčíky do dlaně si razí cestu na výsluní, klasickým plácačkám, které používají výpravčí, zvoní hrana. V řadě stanic vlaky nevypravuje výpravčí, ale díky modernímu zabezpečovacímu zařízení právě vlakový doprovod. Plácačky, takzvané výpravky, byly zavedeny na české železnici počátkem 30. let minulého století.