Lidovky.cz

Praha má čtvrtou nejlepší dopravu v Evropě, v Aténách čekejte peklo

Ekonomika

  10:05aktualizováno  11:10
BRUSEL - Praha má čtvrtou nejlepší hromadnou dopravu v Evropě. Lepší je jen Mnichov, Helsinky a Vídeň. Nejhůře se naopak lidem cestuje v chorvatském Záhřebu, slovinské Lublani a v maďarské Budapešti. Z hodnocení byla jako naprosto nevyhovující vyřazena MHD v řeckých Aténách, kde se inspektorům několikrát vůbec nepodařilo nastoupit do autobusu.

Vyplývá to z celoevropských testů Mezinárodní automobilové federace. FIA testovala celkem 23 evropských měst a městská hromadná doprava v české metropoli dostala známku "dobrý". Nejvyšší ohodnocení "velmi dobrý" přitom získal německý Mnichov.

"Velmi špatná" je naopak jen doprava v chorvatském Záhřebu. Praha své konkurenty porazila především cenovou politikou, která je podle komisařů velmi dobrá a jízdenky poměrně levné.

Kvalita městské dopravy v městech Evropy

pořadí  město  celková známka

1.  Mnichov  velmi dobrý
2.  Helsinky  dobrý
3.   Vídeň  dobrý
4.  Praha  dobrý
5.  Hamburk  dobrý
6.  Kodaň  dobrý
7.  Frankfurt  dobrý
8.   Barcelona  dobrý
9.  Lipsko  dobrý
10.  Kolín n/Rýn.  dobrý
11.  Řím  dobrý
12.  Bern  přijatelný
 13.  Paříž  přijatelný
 14.  Brusel  přijatelný
 15.  Amsterdam  přijatelný
 16.  Varšava  přijatelný
 17.  Oslo  přijatelný
 18.  Lisabon  přijatelný
 19.  Madrid  přijatelný
 20.  Londýn  přijatelný
 21.  Budapešť  přijatelný
 22.  Lublaň  špatný
 23.  Záhřeb  velmi špatný
 -----  Atény  nehodnoceno

Zdroj: Mezinárodní automobilová federace

Hlavní město Česka nicméně proti některým konkurentům zaostává v čase, který si občané na cestování městskou dopravou musí nutně vyhradit, započítává se tak například i počet přestupů.

V této kategorii Praha získala hodnocení "přijatelné", stejně jako v případě informací o systému městské dopravy či v případě dostupnosti městské dopravy, kam se započítává například dosažitelnost na kole či pěšky.

Nedostatky? Ruzyně a málo výtahů
Inspektoři v Praze kritizovali především slabé spojení na letiště Ruzyně, které zajišťuje jen autobus. Nelíbilo se jim také, že automaty na lístky jsou prakticky jen v metru, kde se navíc jen velmi vzácně vyskytují výtahy a počet eskalátorů není dostačující.

Pochvalu naopak sklidila cenová politika pražského dopravního podniku. "Existuje mnoho druhů lístků a na automatech jsou i instrukce v angličtině. Lístky je navíc možné koupit i na internetu či prostřednictvím mobilního telefonu," popisuje FIA situaci v Praze.

Zástupcům federace se líbily také nízké ceny, výhodou podle nich je například to, že náklady na měsíční jízdenku se cestujícím vrátí po zhruba 20 jízdách. V ostatních městech Evropy je tento poměr výrazně méně výhodný, i v poměrně levném, byť nejhorším, Záhřebu se náklady na měsíční jízdenku vrátí až po 35 jízdách.

Pekelné Athény
Chorvatská metropole sice dopadla výrazně nejhůře, ale neskončila by na posledním místě, pokud by FIA v hodnocení nevynechala Atény. Inspektorům se v řeckém hlavním městě několikrát vůbec nepodařilo nastoupit do autobusu, někdy také nástup trval tak dlouho, že jim vypršela platnost jízdenky.

"Všechno tohle vedlo k tomu, že Atény nebylo možné hodnotit, protože bylo nemožné najít informace o odjezdech a příjezdech a o cenách. To řeckou metropoli zachránilo od špatného hodnocení," dodala FIA.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.