Lidovky.cz

Pondělní stávku odvrátí 'jedině zázrak'. Postihne však jen některá města

Ekonomika

  18:14
PRAHA - Pondělní stávku na železnici zřejmě už nic neodvrátí. Nejvíce se protest dotkne provozu vlaků, železničáři své odhodlání stávkovat znovu potvrdili. Podle předsedy Odborového sdružení železničářů Jaroslava Pejši by ke zrušení protestu vedl "jedině zázrak".

Vlaky příměstské dopravy v Brně na Hlavním nádraží. foto: Tomáš Hájek, Lidové noviny

Stávka se však nebude týkat všech krajských měst, s dopravními komplikacemi by měli počítat například obyvatelé Ostravy nebo Pardubic, naopak Budějovičtí mohou být klidní.

Železniční odbory neuklidnilo ani prohlášení ČSSD, která chce na čtvrtečním jednání sněmovny prosadit požadavek odborů formou takzvaného přílepku k zákonu.

"Není prostor na zrušení stávky, poslanci to mohli od 23. ledna už třikrát stihnout," kritizuje přístup zákonodárců Pejša. "My jsme strávili víc jak sto dnů usilovným jednáním, a nebyli jsme to my, kdo těch sto dnů promarnil," doplnil ho šéf Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík.

Nejradikálnější jsou strojvůdci Českých drah, kteří mohou vlaky zastavit i bez přispění kolegů. Vedení Českých drah už potvrdilo, že obdrželo od odborů oficiální oznámení o konání stávky.

O co jde odborům

Odbory mají v úmyslu stávkovat kvůli vyššímu zdanění zaměstnaneckých benefitů, které platí od ledna.

Nejhlasitěji se ozývají železničáři, neboť mají obavy o osud režijních jízdenek. Ty stojí na rok 250 korun, odbory se ale bojí, že daň z přidané hodnoty bude nutné odvést z 22.000 korun, což je cena roční síťové jízdenky. Zatímco podle staré úpravy by daň byla 50 Kč, nově by mohla být 4400 Kč.

Podle novely zákona se totiž DPH má platit z ceny obvyklé na trhu a nikoliv ze zvýhodněné zaměstnanecké. To by podle odborářů mohlo vést ke zrušení režijek. Samy dráhy nevědí, z jaké ceny daň platit, proto vydávání jízdenek na letošek pozastavily. Železničáři zatím jezdí na loňské průkazky.

Režijní jízdenky nejsou klasickým zaměstnaneckým benefitem, neboť je neposkytují dráhy, ale ministerstvo dopravy. Celkem má režijku téměř 200.000 lidí, ačkoliv dráhy mají necelých 30.000 zaměstnanců. Na jízdenku mají nárok i propuštění železničáři, rodinní příslušníci, železniční důchodci nebo zaměstnanci Správy železniční dopravní cesty.

Jaká města stávka postihne ?
Městská doprava se pravděpodobně zastaví v Ostravě i v nedaleké Opavě. Vedle pardubických odborářů budou rovněž stávkovat zaměstnanci ústeckého dopravního podniku, jinde stávku podpoří jen symbolicky. Například v Liberci chystají letáky a diskuse s cestujícími, ve Zlíně by se na vozech měly objevit samolepky.

"Požadavky odborového svazu podporujeme, ale nikoli formou stávky," řekl předseda zlínské odborové organizace v Dopravní společnosti Zlín - Otrokovice Jan Chládek.

V řadě měst se o připojení k protestu bude teprve rozhodovat. Do skupiny nerozhodnutých patří například Brno, Plzeň, Hradec Králové nebo Olomouc. Jistotu mají obyvatelé Kladna. "Jednali jsme s odboráři a dohodli jsme se, že budeme jezdit v plném rozsahu," řekl ředitel společnosti ČSAD MHD Kladno Ludomír Landa.

Nejasná Praha
Nejasná je situace také v hlavním městě. "Nemůžeme bezpečně zastavit dopravu v metru, a proto to necháme na strojvedoucích," upřesňuje odborář Jiří Obitko, jehož organizace zastupuje provozní personál metra. Podle dostupných informací se ale strojvedoucí metra ke stávce zřejmě nepřipojí, nakloněni jí nejsou ani někteří řidiči tramvají.

Zcela jasný není dosud ani dopad stávky na meziměstskou dopravu a integrovanou dopravu kolem velkých měst. Jak uvedl šéf Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík, svaz působí zhruba v 70 procentech autobusových firem. "To jak masivně se připojí, to nyní zjišťujeme, neustále přibývá těch, kteří se stávky chtějí zúčastnit," řekl předseda.

Například odbory v jihočeské ČSAD Jihotrans se stávkou souhlasí, ale autobusy nezastaví. Stejně tak symbolicky by se ke stávce měli připojit zaměstnanci prostějovského dopravce FTL - First Transport Lines.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.