Lidovky.cz

Další česká železniční trať na odpis. Z nejhustší sítě světa se stále ukrajuje

Ekonomika

  13:59
PRAHA - Česko má stále jednu z nejhustších železničních sítí v Evropě. Přesto postupem let už 29 tratí zaniklo. Letos by mohla skončit další. Železnici z Nového Jičína do Hostašovic na severní Moravě zničila před rokem blesková povodeň. Podle Moravskoslezského kraje se už její oprava nevyplatí. Provoz dráhy je podle něj příliš drahý a nerentabilní.

Zrušená železniční trať z Lokte do Krásného Jezu na Karlovarsku. foto: Reprofoto

Milovníci železnice už pomalu zatlačují slzu v oku. Z železniční mapy České republiky totiž pravděpodobně zmizí další linka. Na kahánku má trať z Nového Jičína do Hostašovic na severní Moravě.

Dráha unikátní tím, že v Novém Jičíně nenavazuje na další tamní trať do Suchdola nad Odrou, měla smůlu. Minulé léto ji značně poškodila blesková povodeň. Říčka Zrzávka se tehdy za několik minut rozvodnila do nevídaných rozměrů a zdevastovala celé přilehlé údolí.

Zaniklé železniční tratě.
Klikněte pro zvětšení infografiky

Od té doby jezdí údolím Zrzávky náhradní autobus, a od té doby se také vedou řeči, co bude s tratí dál. Město Nový Jičín má dlouhodobě jasno. "Už třikrát dalo naše zastupitelstvo jasně najevo, že chceme tuto trať zachovat. My v tom ale nemáme rozhodující slovo," říká starosta města Ivan Týle.

Rozhodnutí musí přijít z Moravskoslezského kraje, který vidí osud dráhy úplně jinak. Podle kraje je dráha údolím Zrzávky neekonomická. Její provoz stojí ročně asi 4,7 milionu korun, což je zhruba osmkrát víc než by stála souběžná autobusová linka.

Vlaky tu navíc jezdí podle kraje málo lidí. Kraj tak nehodlá přistoupit na podmínky, které si v této chvíli klade správce tratí v Česku, Správa železniční dopravní cesty (SŽDC).

Ta by byla ochotna trať za 80 milionů korun opravit. Peníze má už vyčleněny. Chce však závazek. "Chceme od kraje, aby se zaručil, že si objedná na této trati dopravu i v příštích letech. Nebudeme opravovat trať pro nic za nic," říká mluvčí SŽDC Pavel Halla.

Pro kraj je však taková podmínka nepřípustná. "Takový dlouhodobý závazek na určitou trať dát nelze," uvedl krajský radní pro dopravu Miroslav Novák. Železniční trať Nový Jičín – Hostašovice tak pravděpodobně po 121 letech zanikne.

Zrušená železniční trať z Lokte do Krásného Jezu na Karlovarsku.

Jak naznačuje starosta Nového Jičína Týle, důvody nemusí být pouze v nerentabilitě dráhy. "Myslím, že v tom jsou roli hrají zejména velmi lukrativní pozemky v centru Nového Jičína, na kterých se nyní rozkládá nádraží. Jde o plochu až dvou hektarů. Hned vedle prodává Tonak pozemky za nějakých 1300 korun za metr čtvereční. Když si to spočítám, tak ten záměr byl už dopředu nastavený tak, že jsme my měli vydat nepopulární rozhodnutí a jiný by se tom obohatil," říká starosta. "Byla s námi sehrána nehezká hra, dodává starosta. Kraj nicméně takové úvahy rezolutně odmítá.

Které tratě zanikly

V Česku bylo zrušeno celkem 29 tratí. Většina z nich, 27, už za minulého režimu. Nejvíce tratí padlo v 70.letech. Tratě byly rušeny z nejrůznějších důvodů. Například v severozápadních Čechách kvůli rozvoji povrchových dolů, tři dráhy zatopily přehrady, jiné doplatily na zřízení příhraničního ochranného pásma nebo vojenských újezdů.

Po revoluci se ruší nejčastěji průmyslové vlečky. Úředně zrušené tratě jsou pouze čtyři. Cheb-Slapany (2006), Vojkovice nad Ohří-Kyselka (2002), Nezamyslice-Morkovice (2005) a Loket, předměstí-Krásný Jez (1996). Dalších pět tratí má na mále.

Rušení trati ale pravděpodobně nebude nijak rychlé. Ukazují to alespoň nedávné případy nechtěných českých železnic. Například středomoravská trať z Nezamyslic do Morkovic se rušila témeř patnáct let. Úředně zrušena byla až v roce 2005, po dlouhém období, kdy po ni neprojel žádný vlak.

Rušení českých tratí je vůbec takovým úřednickým maratónem. Vše začíná ve chvíli, kdy si kraj neobjedná na dané dráze dopravu.

Většinou z ekonomických důvodů. Poté přichází na řadu buď jiný dopravce, který dokáže provozní náklady stlačit, nebo libovolné sdružení železničních nadšenců, které by trať využilo pro zážitkové jízdy.

Když nezabere ani jeden z těchto subjektů, začíná postupné rušení trati. "Dráha je nejdříve zakonzervována. To neznamená nic jiného, že jsou všechny budovy na trati zamčeny a zabezpečeny proti nenechavcům. Ti si však často z těchto tratí různé suvenýry odnášejí. Což se však děje i na tratích, které jsou normálně v provozu," popisuje rušení trati mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Poslední slovo má Drážní úřad, který dlouho neprovozovanou trať vyškrtne z železniční mapy.

To se však v Česku neděje často. Po revoluci byly takto vyškrtnuty pouze čtyři tratě. Kromě zmíněné dráhy z Nezamyslic to postihlo ještě západočeskou lokálku z Lokte do Krásného Jezu, trať z Chebu do Slapan a další západočeskou dráhu z Vojkovic do Kyselky.

Existuje však ještě minimálně pět tratí, které mají na mále. Buď se ne nich dlouhodobě nejezdí nebo si na nich kraj neobjednal dopravu. To se týká například dráhy z východočeského Kopidlna do Dolního Bousova.

Kerosin zachraňuje
Jsou však i dráhy, které vstaly z mrtvých. Jinak řečeno po zrušení dopravy a dlouhém období bez vlaků, se sem železniční život opět vrátil. Ukázkou je středočeská trať ze Středokluk do Hostivic. Po dlouhé odmlce tu začaly jezdit nákladní vlaky s kerosinem.

Středokluky jsou totiž zásobárnou leteckého paliva pro nedaleké ruzyňské letiště. V sezóně o víkendech tu navíc jezdí i cyklovlaky. Cyklisti se staly záchranou i pro některé tratě ve Šluknovském výběžku. Zatímco ve všední dny tu byla železniční doprava zrušena, o víkendech vlaky zůstaly. Pro přepravu kol jsou totiž daleko vhodnější než autobusy.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.