"Pracovat už jsme tam začali. Oficiálně ale výstavbu zahájíme až na konci března," řekl serveru Lidovky.cz mluvčí společnosti Metrostav František Polák, která má prodloužení metra na starosti společně s firmou Hochtief CZ.
Nové stanice Červený Vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol navážou na v současnosti poslední stanici linky A v západním směru - Dejvická. Prodloužení metra by mělo zlepšit dopravní obslužnost na Praze 6 a zejména zajistit lepší spojení do nemocnic Motol a Na Homolce.
Pokud nenastanou nepředpokládané technické problémy, příjde stavba na 18,7 miliardy korun. Asi osmi miliardami na prodloužení metra přispěje Evropská unie, zbylých více než deset miliard musí uvolnit Praha.
Na Ruzyň z centra za půl hodiny?
Do budoucna magistrát teoreticky počítá s tím, že by linka A mohla pokračovat až na letiště Ruzyně. Nejprve by se metro prodloužilo o další 4,3 kilometrů dlouhou etapu stanicemi Bílá Hora, Dědina a Dlouhá Míle a nakonec by se vybudoval poslední úsek vedoucí až na letiště.
Čtěte také: |
Celkem by se tak linka prodloužila o 12,8 kilometrů. Na Ruzyň by tak cesta z Václavského náměstí trvala metrem necelou půl hodinu.
Problémem jsou ale peníze. Spíše než budování metra na letiště je pravděpodobnější, že město bude investovat do stavby zcela nové linky metra D ze sídliště Písnice na jihu Prahy na náměstí Míru v centru města. A to i proto, že na Ruzyň by v budoucnu měla vést železniční rychlodráha a s metrem by se tak kryla. Realizaci této stavby ale taktéž brzdí nedostatek financí.
A jak budou vypadat nové stanice?
Červený vrch
Stanice Červený Vrch bude situována pod ulicí Evropskou, v prostoru mezi křižovatkami ulic Evropská – Arabská a Evropská – Horoměřická. Nástupiště bude ležet v hloubce asi 28 metrů.
Veleslavín
Stanice Veleslavín bude vybudována v prostoru mezi stávající železniční tratí Českých drah a východním úsekem ulice K Červenému Vrchu, se středem přibližně pod ulicí Evropská.
Petřiny
Stanice Petřiny se postaví pod ulicí Brunclíkovou se středem přibližně v prodloužení ulice Fajmanové. Nástupiště stanice bude 38 metrů pod terénem a vcházet se do něj bude před křižovatku s ulicí Na Petřinách.
Motol
Stanice Motol je naplánovaná severně od ulice Kukulovy u severního vstupu do areálu nemocnice Motol. Bude se jednat o stanici povrchovou s částečným překrytím. Stanice je vybavena jako koncová s kolejištěm pro obrat i deponování souprav.