Boj ČD s Jančurou o železnici v krajíchČeské dráhy budou zajišťovat železniční dopravu v Ústeckém kraji v příštích deseti letech. Smlouvu schválili krajští zastupitelé loni v listopadu. Kraj drahám zaplatí 471 milionů korun za rok, což je zhruba stejně jako v roce 2009, a ze státních peněz jim bude doplaceno 217 milionů korun. O provozování regionální dopravy v krajích usilovala i firma RegioJet, kterou vlastní společnost Student Agency podnikatele Radima Jančury. Kraje ale nakonec výběrová řízení nevypsaly a uzavřely smlouvy s Českými drahami. Výsadní postavení ČD a postup krajů Jančura dlouhodobě kritizuje a chce si na něj stěžovat v Bruselu. Například v Ústeckém kraji RegioJet nabízel cenu o 60 milionů korun ročně nižší. |
Přibližně do tří let se podle mluvčího cestující dočkají na hlavních tratích Děčín - Ústí nad Labem - Teplice - Most - Chomutov - Kadaň a Ústí nad Labem - Teplice - Litvínov také nových pantografů. "Jezdit by jich mělo nejméně sedm. České dráhy vyhlásí mezinárodní soutěž a uzavřou kontrakt na jejich výrobu ještě letos, nejpravděpodobněji do podzimu," doplnil Šťáhlavský.
Dráhy první kroky podnikly, pohodlněji můžete jet už dnes
Mezi Děčínem, Ústím nad Labem a Mostem jezdí ode dneška až do 7. května soupravy City Elefant. "Nabízejí příjemný interiér, polstrované sedačky, klimatizaci a bezbariérové řešení. Cestující si tak komfort moderních vlaků mohou s předstihem vyzkoušet už nyní," dodal Šťáhlavský.
Kromě nových vlaků podle něj vyjedou na tratě v Ústeckém kraji desítky dalších modernizovaných vozidel, především nízkopodlažní soupravy Regionova. Na regionální tratích na Děčínsku, Mostecku, Lounsku a Chomutovsku se poprvé objevily loni.
Čtěte více: |
Jančurův RegioJet zahájil o víkendu v Ústeckém kraji propagační jízdy dvěma soupravami Siemens Desiro na již neprovozované takzvané Kozí dráze mezi Děčínem a Krupkou na Teplicku. Možnost svézt se moderní nízkopodlažní soupravou využilo na 4000 cestujících. Právě velký zájem lidí ale přinesl problémy v podobě zpoždění, které spoje provázelo po oba víkendové dny. Na začátku se objevily i technické potíže dané tím, že trať je dlouho nepoužívaná.