Lidovky.cz

V Plzni začnou testovací jízdy zcela nové české mini tramvaje

Ekonomika

  12:29
PLZEŇ - V Plzni začne od konce června jezdit nová tramvaj VarioLF Plus PL, kterou vyrobily Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) spolu s firmami Pragoimpex, Krnovské opravny a strojírny a VKV Praha. Jde o zcela nový vůz s menší kapacitou i délkou.

V Plzni začne od konce června jezdit nová tramvaj VarioLF Plus PL foto: ČTK

Tramvaj dlouhá 15,1 metru pojme 150 cestujících. V ČR takový vůz nikdo nevyrábí, ve světě ho nabízí jen firma Bombardier, ale pouze na zakázku, řekl dnes ČTK výrobně technický ředitel PMDP Luboš Pašek.

Tramvaj, jejíž vývoj trval rok a stavba v Krnově čtyři měsíce, představily firmy poprvé na probíhající výstavě Czech Raildays v Ostravě. Základní cena vozu pro třetí osobu mimo členy konsorcia začíná na 18 milionech Kč.

Sedačky s reklamou

Vůz, jehož koncepce vychází z nejznámější české tramvaje T3, má úplně nové podvozky, skříň i salon. Nové sedačky, které vyzkoušejí cestující v Plzni poprvé, jsou plastové s vyjímatelným polštářem, který udrží lépe čistotu, a umožňují také nasazení reklamy na opěradlech. "Kromě pantografu je všechno nové," vysvětlil Pašek.

Výjimečná je lepená plechová karosérie, výrobci tak odstranili ostré hrany vznikající při nýtování a svařování. Nízkopodlažní vstup je ve střední části vozu.

Bezpečnost je posílena kamerami nad všemi třemi dveřmi, které řidiči umožňují lepší kontrolu prostoru dveří při nástupu i výstupu.

"Pokud vše půjde podle plánu, nasadíme vůz do zkušebního provozu do 1. července, do Plzně dorazí výstavní exponát příští pátek. Od listopadu by měl jezdit s cestujícími," dodal Pašek. Homologační a zkušební jízdy čítají 10.000 až 20.000 kilometrů, poté vydá drážní úřad celému vozidlu licenci pro provoz s pasažéry.

PMDP, které mají 50procentní podíl na vývoji tramvaje, nakoupí do roku 2012 dalších pět vozů, které se dají řadit za sebe do dvojice až čtveřice. Vůz pojme 117 stojících a 35 sedících cestujících. "Velikost odpovídá přepravní poptávce," řekl Pašek.

Škodovky jsou zbytečně velké
Vozidla od plzeňské Škody Transportation jsou podle něj dražší a zbytečně velká, takže by dopravce "vozil vzduch". "V cizině nabízí vůz podobné délky a kapacity podle našich informací pouze koncern Bombardier. Nevyrábí ho ale sériově, ale na zakázky, což bude o výrazně vyšších cenách," dodal.



Tramvaje v Plzni

Plzeňský přepravce vlastní 122 tramvají, z nichž tři čtvrtiny jsou vozy T3, tedy nejrozšířenější české tramvaje, vyráběné od začátku 60. let do konce 90. let 20. století podnikem Tatra Smíchov. Podnik má nejstarší vůz z roku 1963, všechny tramvaje už ale prošly nějakým stupněm modernizace. Podnik má dále 12 dlouhých typů KT8 od Krnovských opraven a strojíren, deset vozů Astra ze Škody Transportation, čtyři "superdlouhé" tramvaje T3 z dílny šumperské firmy Pars nova.

Do pěti let zmodernizují PMDP 25 tramvají na nízkopodlažní za 375 milionů Kč. Vozy budou mít nové čelo, novou zadní část a nová bude částečně elektrická výzbroj, uvedl Pašek. Životnost v délce až 25 let bude téměř shodná s novými tramvajemi.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.