Způsob, jakým překonat kritický úsek, vybrala Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) začátkem července. V současné době se hledá projektant, který by vybranou technologii zpracoval. ČTK to řekl mluvčí SŽDC Pavel Halla.
Propad v listopaduTunel na trati mezi Bystřicí nad Olší a česko-polskou hranicí, která má být zrekonstruována do konce příštího roku, měl být původně zprovozněn letos v červnu. |
"Navržené varianty, mezi nimi i hloubení tunelu, jsme nechávali odborně posuzovat, což zabralo nejméně měsíc času. Zvolená varianta je nejbezpečnější," řekl ČTK Halla.
Při ražbě bude tunel zpevňovat hlavní pilotová stěna, která bude umístěna v jeho ose. Další piloty budou umístěny kolmo na tuto stěnu v asi desetimetrových vzdálenostech, což umožní postupné odtěžování, vysvětlil mluvčí.
Infografika |
Zahájení stavebních prací bude podle něj záviset na tom, jak dlouho se bude zpracovávat projekt konkrétního použití vybrané technologie.
"Až bude projekt hotový, oslovíme sdružení firem, které se na stavbě celé trati podílejí, aby stanovilo cenu, za níž tunel dokončí," řekl Halla s tím, že rozhodující bude nejnižší cena. Na rekonstrukci celé trati za nejméně čtyři miliardy korun se podílejí společnosti Subterra, OHL ŽS a EIFFAGE (bývalý TCHAS).
Právě Subterra, která je vedoucí sdružení firem, propadlý tunel razila. "V současné době se nemáme k čemu vyjadřovat, protože vše má v rukou investor (SŽDC). Pravděpodobně nás jednostupňovým řízením bez uveřejnění osloví, abychom projekt nacenili. Bude-li naše nabídka akceptována, pak dílo dokončíme," řekl ČTK mluvčí Subterry Vladislav Beneš.
Případem propadlého tunelu se nadále zabývá policie. "Zatím nelze specifikovat, kdo bude z trestného činu (obecného ohrožení) obviněn.
Vypracované posudky se stále doplňují, čeká se na odkrytí a další prohledání místa závalu. Vyšetřování je opravdu nadlouho," řekl ČTK mluvčí frýdecko-místecké policie Ivan Žurovec.