U kratších tras v rámci Evropské unie a do dalších zemí, tedy do
vzdálenosti menší než 2500 kilometrů, má daň činit 13 eur. U delších letů pak 26 eur. Od roku 2012, kdy má začít i pro letecké firmy platit obchodování s emisemi, se má daň snižovat.
Aerolinky se bouří
Novou daň pro aerolinky představila minulý měsíc německá kancléřka Angela Merkelová spolu s plánem nových rozpočtových opatření. Daň šokovala celý letecký průmysl a okamžitě vyvolala protesty aerolinek a lobbistických skupin.
Daň pro letecké společnosti přichází v době, kdy se evropské aerolinky snaží po nejhorším propadu za několik desetiletí vrátit k zisku. Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu IATA minulý měsíc varovalo, že evropský letecký průmysl oživuje mnohem pomaleji, než se čekalo. Přispěl k tomu i výbuch sopky na Islandu, který v dubnu zastavil letecký provoz nad Evropou, a slabé euro.
"Považujeme tuto daň za narušení hospodářské soutěže," uvedl mluvčí druhých největších aerolinek v Německu Air Berlin. "Je to vysoká dodatečná zátěž pro naše cestující. Není to přijatelný návrh," dodal.
Minulý měsíc, po zveřejnění plánu na novou daň, analytici uváděli, že aerolinky by mohly být schopné přenést na cestujícího prostřednictvím zvýšení cen letenek až polovinu daně. Představitelé firem a odvětvových skupin odhadují, že cena letenky by se mohla zvýšit o osm až 16 eur.