Lidovky.cz

Past na černé pasažéry nebude, dopravní podnik na turnikety nemá peníze

Ekonomika

  15:34
PRAHA - Pražský dopravní podnik zřejmě odloží vybudování turniketů v metru. Ekonomický ředitel podniku Martin Horák řekl, že na zakázku za zhruba 3,5 miliardy korun v současné době nemá podnik peníze a prioritou vedení města v příštích letech je navíc nový bezpečnostní systém v metru. Tendr na turnikety byl vyhlášen loni v říjnu a dosud nebyl uzavřen.

Pražské metro. foto: Lidové noviny

Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) dříve uváděl, že by s budováním chtěl začít letos, v roce 2012 by pak měly být turnikety ve všech stanicích. To se ale pravděpodobně nestane.

Turnikety ve stanici metra Hradčanská v roce 1978.

"Uzavřeli jsme přípravu zadávací dokumentace, nyní se chystáme oslovit jednotlivé uchazeče," řekl Horák. Podle něj kvalifikační kritéria pro účast ve výběrovém řízení splnilo pět firem, mezi kterými jsou i zahraniční společnosti. Podle Horáka by se tendr mohl uzavřít do konce roku, konečná realizace je ale závislá na dotaci od města. "Prioritou současného vedení města je bezpečnostní systém. Jiné vedení ale může mít jiné priority," poznamenal Horák.

Podle vedení města bylo výběrové řízení na dodavatele turniketů vypsáno s tím, že může být bez náhrady zrušeno. Podle Horáka může podnik také vybrat vítěze, ale neuzavřít s ním smlouvu.

Podle DPP by ubylo černých pasažérů
Projekt na vybudování turniketů počítal nejen s turnikety v metru, ale také s přizpůsobení povrchové dopravy. Podle zprávy, kterou DPP předložil před časem magistrátu, by se peníze vložené do turniketů mohly vrátit za pět let od jejich spuštění. Snížil by se prý počet černých pasažérů a díky tomu by se zvýšily výnosy z jízdného.

Proti turniketům dlouhodobě vystupují někteří opoziční zastupitelé i
několik pražských sdružení, která kvůli tomu organizovala petici. Například zelení upozorňovali na to, že projekt nemá zajištěné financování a podnik by si na něj musel půjčit. Ekonomická návratnost je navíc podle zastupitelky Petry Kolínské (SZ) založena na nepřesných výpočtech. Radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS) ale v odpovědi na interpelace Kolínské z červnového zastupitelstva uvedl, že ekonomická výhodnost může být uzavřena
až po vyhodnocení veřejné zakázky.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.