Lidovky.cz

Bárta zvažuje zdražení mýtného i dálničních známek ve prospěch drah

Ekonomika

  12:37
PRAHA - Ministr dopravy Vít Bárta zvažuje zdražení mýtného pro kamiony i dálničních známek, zároveň by snížil sazby za dopravu zboží po železnici.

Mýtná brána. foto: Lidové noviny

Informuje o tom deník Mladá fronta Dnes (MfD). Důvodem je to, že ministerstvu se nedaří vybírat tolik peněz na mýtném, silniční dani či spotřební dani za benzin a naftu, kolik plánovalo. Letos by mohlo jen u těchto položek chybět okolo 2,5 miliardy korun oproti plánu, uvádí deník.

"Mýto je objektivně ze všech zemí okolo nejnižší u nás a mým zájmem je to změnit," řekl Bárta. Podle něj se zdražení dotkne i ceny dálničních známek. "Hledám ale zároveň cesty, jak ulevit českým dopravcům," dodal. Kvůli mýtnému vzniká na ministerstvu pracovní skupina, která má Bártovi připravit patřičné podklady.

Deník uvádí, že peníze chybí zejména v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury - celkové příjmy jsou oproti plánu nižší zhruba o desetinu.

Největší propad oproti plánu má stát v příjmech z mýtného. Přestože příjmy z mýtného ve srovnání s loňskem narostly o 14 procent, bude podle posledních prognóz fondu dopravy chybět na konci roku 1,3 miliardy korun.

Další půlmiliarda korun bude v rozpočtu chybět kvůli nižším výběrům silniční daně a o 800 milionů korun méně by mělo jít na dopravní stavby z výnosů spotřební daně z benzinu a nafty. V plusu jsou podle deníku pouze příjmy z prodeje dálničních známek - za ty by měli řidiči do konce roku utratit oproti původním předpokladům o 200 milionů více.

Autodopravci se zdražováním nesouhlasí, podle nich není možné mýtné zvýšit jen tak, kalkulace totiž podléhá evropským pravidlům a odvozuje se od nákladů na stavby nových silnic. Nesouhlasí ani s argumentem, že je mýtné v Česku nejlevnější z okolních zemí. Dopravci naopak stát vyzývají, aby byl provoz mýtného systému efektivnější.

Peníze prý chybějí i na železnici. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) loni snížila poplatky za použití kolejí o pětinu, současně ale klesla i přeprava. Kvůli tomu SŽDC přišla zhruba o dvě miliardy korun v příjmech. "Miliardu jsme ušetřili vlastními opatřeními, ale druhá miliarda nám chybí," řekl šéf SŽDC Jan Komárek. Poplatky pro nákladní vlaky jsou na české železnici jedny z nejvyšších v Evropě, pro osobní jsou nižší. "Ten nepoměr bych také rád změnil," podotkl Bárta. Nižší ceny na železnici by pak mohly přilákat část zboží z kamionů do vlaků.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.