Nová linka do Milána bude létat z Brna třikrát týdně, v pondělí, ve středu a v sobotu. Ryanair rozšíří svou nabídku služeb na brněnském letišti ve stejnou dobu, kdy přestává působit v Praze. Počet linek zde Ryanair snižoval, v současné době létá pouze do Stockholmu a Dublinu.
Podle analytika společnosti Cyrrus Ondřeje Moravanského je rozšíření portfolia linek z brněnského letiště dobrou zprávou. "O to více, že Ryanair v poslední době svůj provoz v Brně omezoval. Oznámení nové linky i navýšení letů do Londýna je také důkazem zlepšující se situace v letecké dopravě v celém světě. Rozšíří se tím jednak možnosti nízkonákladového cestování z jihomoravského regionu, ale také myslím, že z regionu severní Itálie můžeme očekávat zájem turistů o Brno," uvedl Moravanský. Samotná destinace podle něj není překvapivá, již se o ní v minulosti spekulovalo.
Kam z Brna?Z letiště v Brně-Tuřanech nyní létají čtyři pravidelné linky, a to do Prahy, Londýna, Zadaru a Moskvy. Linka do Moskvy byla v letošním roce posílena, létá již třikrát týdně. Novinkou je letní spojení do chorvatského Zadaru, které spustila společnost Job Air. Na této trase se létá dvakrát týdně, vytíženost této linky je zhruba padesátiprocentní. Linka do Londýna má v současné době vytíženost více než 90procentní. Dále z brněnského letiště létají charterové spoje zhruba do 26 destinací, například Maroka, Tuniska, Řecka, Španělska a Bulharska. |
"Nové spoje souvisí s naší zimní nabídkou, uvidíme, jaká situace bude v létě příštího roku," uvedla Schmidtová. Letenky na novou destinaci je možné si zarezervovat již nyní. Ceny za let do Milána začínají na hranici 639 korun. Zájemci si je však musí zakoupit nejpozději do půlnoci 25. srpna.
Rozšíření služeb brněnského letiště vítá i jeho ředitel Tomáš Plaček. Podle něj není pravděpodobné, že by se Brno v nadcházejících třech letech mohlo stát jednou ze 44 základen Ryanairu. "Je tam spousta podmínek, které je nutné splnit, technicky i obchodně. Je to také otázka strategie expanze na východ," uvedl Plaček.
Druhé největšíBrněnské letiště je po Praze největším mezinárodním letištěm v Česku. Také počet pravidelných linek je největší. V Česku jsou ještě dvě mezinárodní letiště s pravidelným provozem. Z Mošnova na Novojičínsku celoročně létají letadla na linkách Ostrava-Praha a Ostrava-Vídeň. Pouze v letních měsících je to ještě linka Ostrava-Zadar. Z Karlových Varů jsou pravidelné spoje ČSA a Aeroflotu do Moskvy. Další linka létá do Petrohradu. |
Vedení brněnského letiště v současné době řeší i opačný problém, tedy možnost zrušení spojení s Prahou, které denně zajišťuje ČSA. "Bylo by to velmi nepříjemné pro rozvoj regionu a města. Region by se odřízl, cestující by museli hledat náhradu, například ve Vídni," uvedl Plaček s tím, že se tato otázka vyřeší do prvního listopadu, tedy termínu zahájení zimního leteckého provozu.
Letiště Brno loni odbavilo 440.850 zákazníků, což je kvůli vlivu hospodářské krize o 13 procent méně než předloni. Snížení počtu odbavených cestujících v důsledku hospodářské recese se dotklo pravidelné i charterové dopravy. Na pravidelné lince Brno-Londýn-Brno loni klesl počet cestujících o 15 procent na 101.000.
Vliv mělo to, že nízkonákladový dopravce Ryanair loni na jaře zrušil značný počet letů mezi Brnem a londýnským letištěm Stansted z důvodu pozdních dodávek nových letadel od Boeingu. Od října 2009 navíc Ryanair snížil počet frekvencí na čtyři týdně.