Lidovky.cz

Barometr oživení slibuje dobrý rok: námořní doprava rekordně roste

Ekonomika

  15:33
LONDÝN/HAMBURK - Námořní kontejnerová doprava, která je považována za barometr stavu globální ekonomiky a která ještě na začátku letošního roku skomírala, teď zažívá silný růst. U největších dopravců se objem přepraveného nákladu rychle zvyšuje, zatímco míra využití kontejnerů už překonala stav z roku 2008 a je na rekordech.
Námořní kontejnerová doprava (ilustrační foto)

Námořní kontejnerová doprava (ilustrační foto) foto: Reuters

S dalším růstem přepravci počítají i ve třetím čtvrtletí, konec roku si ale kvůli problémům globální ekonomiky nikdo z nich netroufá odhadovat.

Největší hráči hlásí růst

V námořní kontejnerové dopravě v celém světě působí řada firem, zdaleka největší je ale dánská skupina A.P. Moller-Maersk A/S. Firma na dálkových trasách v prvním pololetí meziročně zvýšila objem přepraveného nákladu asi o 13 procent, na trasách do Latinské Ameriky dokonce o 18 procent. Podobně dobré výsledky oznámili také velcí asijští přepravci China Shipping a Neptune Orient Lines ze Singapuru.

"Trh kontejnerové námořní dopravy se zotavil tak rychle, že jsme sami překvapeni. Vývoj globální ekonomiky je ale podle nás pořád dost nejistý," poznamenal šéf Maersku Nils Andersen. Zda se bude odvětví dařit i v dalším roce, proto podle něj teď není možné odhadovat.

Růst začal na jaře
Nejnovější výsledky hospodaření největších námořních přepravců potvrzují, že většina jich začala růst zájmu o své služby registrovat v jarních měsících. Skutečně masivní nárůst se dostavil v červnu a červenci. Loni, kdy se odvětví dostalo kvůli globální krizi do problémů, zůstalo nevyužito až 12 procent kontejnerové kapacity. Podle konzultační skupiny AXS-Alphaliner je to v současné době sotva 1,7 procenta.

Za silným oživením je podle lidí z branže hlavně růst poptávky v mladých tržních ekonomikách, a to nejen v Asii, ale i v Evropě. Například přístav v Hamburku, který patří k trojici největších v Evropě, kvůli tomu investoval do modernizace železniční sítě. "Dobré napojení na železnice do jižní, východní a jihovýchodní Evropy zajistilo, že překládka kontejnerů na železniční vagony se v prvním pololetí přiblížila rekordu z roku 2008," uvedl ředitel Správy přístavu Hamburk Jens Meier.

Námořní kontejnerová doprava (ilustrační foto)

Nedostává se kontejnerů
Nynější oživení námořní kontejnerové dopravy je tak silné, že například Maersk už se musel zákazníkům omlouvat, protože neměl volné kontejnery.

Maersk i jiní přepravci už v červnu přiznali, že situaci špatně odhadli a na letošní sezonu si kontejnerů objednali málo. Námořní společnosti většinou kontejnery buď nevlastní a všechny si pronajímají, nebo jich mají stabilně menší počet a pronajímají si určitou část. Nemusí se pak starat o to, co s nepotřebnými kontejnery v době hospodářského útlumu.
Letošní oživení trhu námořní dopravy ale přichází po abnormálně špatném roce. Loni totiž objem zboží přepraveného po moři klesl o deset procent. To byl první celoroční propad za 54 let, kdy toto odvětví v současné podobě existuje. Ruku v ruce s poklesem objemu přepraveného zboží šel pokles cen za pronájem lodí. Část námořních společností se tak dostala do vážných problémů, ze kterých jim musely pomáhat vlády.

Dvojitá recese ? Velká neznámá
Poptávka po službách námořních přepravců vrcholí od června do října. Podle šéfů většiny přepravních firem je ale teď velkou neznámou, zda se globální ekonomika vyhne dvojité recesi, o které se v poslední době hovoří stále častěji. Žádné náznaky blížících se problémů ale podle nich prozatím znát nejsou. "Pokud se stav globální ekonomiky zhorší, pocítí to i námořní dopravci," uzavřel ředitel Maersku.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.