Lidovky.cz

Bárta ustupuje. Povolil 'vyhladovělým' firmám první železniční stavbu

Ekonomika

  10:57
PRAHA - Ministr dopravy Vít Bárta počínaje dneškem částečně zrušil zákaz výstavby na železnici z počátku srpna. Stavět se opět bude na třetím koridoru mezi Zbirohem a Rokycany.

Výpravčí Martin Zapletal na železniční stanici Dobřichovice foto:  Jan Zatorsky, Lidové noviny

ČTK to řekl Bárta po cestě na pracovní návštěvu Jihočeského kraje. Se stavebními firmami se podle něj podařilo dohodnout slevy a prodloužit termíny splátek. Koridor u Rokycan staví sdružení firem vedené Skanskou.

Čtěte více:

Stavět se zřejmě začne i jinde. Podle Bárty je celková vyjednaná sleva na železniční stavby pro letošek 430 milionů korun, což představuje asi 5,1 procenta letošního plánu. Na většinu sumy už jsou podle něj podepsané i dodatky ke smlouvám, zbytek podepíší zástupci státu a firem dnes nebo v nejbližších dnech. Součástí dodatků je i odložení splátek ze strany státu.

Například u trati Zbiroh - Rokycany bude stát platit až od února příštího roku. Podle Bárty firmy nabídly slevy až poté, co zastavil veškerou výstavbu na železnici. Na silnicích je jednání o slevách složitější, neboť kvůli tlaku veřejnosti nelze výstavbu úplně zastavit, uvedl ministr.

Do Budějovic za 2 hodiny 40 minut
Stavební činnost by se v dohledné době mohla obnovit také na železničním koridoru Praha - České Budějovice. Podle Bárty za současné vlády modernizace této nyní z velké části jednokolejné trati dokončena nebude, ministr ale stavbu považuje za jednu z nejdůležitějších.

Podle jeho slov do konce volebního období bude jezdit mezi Prahou a Českými Budějovicemi vlak za hodinu a 50 minut, dnes cesta trvá podle jízdního řádu 2 hodiny a 40 minut. Bárta o okamžitém zastavení veškerých staveb na železnici, které financuje Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), rozhodl 9. srpna. Důvodem podle
něj bylo, že stavební společnosti nenabídly státu požadované slevy.

Svaz podnikatelů ve stavebnictví (SPS) rozhodnutí kritizoval a varoval, že situace může skončit kvůli neplnění závazků ze strany státu až u soudu. V současnosti jsou největší stavby na železničních koridorech na jihu a západě Čech. Jen na třetím a čtvrtém koridoru měla SŽDC od letoška do roku 2016 podle původních plánů proinvestovat přes 84 miliard korun.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.