Lidovky.cz

Ekonomika

Kraje ruší tratě. Podívejte se, kam se už vlakem nepodíváte

Železniční trať (ilustrační foto).

Železniční trať (ilustrační foto). foto: Shutterstock

Doporučujeme
PRAHA - Z původního seznamu prodělečných tratí určených k likvidaci zbyla polovina, i tak se ušetří. Obce oslovují soukromé dopravce.
  18:31

Ve chvílích, kdy vedení kraje Vysočina rozhodovalo, na kterých tratích přestane jezdit vlak, lidé z okolí Jemnice tušili nejhorší. Nespletli se. "Do provozu železnice mezi Jemnicí a Moravskými Budějovicemi investujeme ročně dvanáct a půl milionu a vyděláváme jen 650 tisíc," vysvětluje důvod zastavení dopravy náměstek hejtmana Libor Joukl. Motoráky by tu měl nahradit autobus.

Jemnice, které by se zrušení dotklo nejvíce, ale rozhodnutí nechápe. "Nesouhlasíme s tím. Zrušení trati by ve výsledku znamenalo, že život v našem městě bude zase o něco méně zajímavý," říká starosta města Miloslav Nevěčný.

Infografika: klikněte pro zvětšení
Železniční tratě, které zmizí.

Proto se rozhodl jednat na vlastní pěst a poohlíží se po nových možnostech železničního spojení. "Hned poté, co jsme se zhruba před pěti týdny od kraje dozvěděli o rušení, rozjeli jsme jednání s Jindřichohradeckými místními dráhami," dodává Nevěčný. Ty už několik let úspěšně provozují úzkokolejku v jižních Čechách.

Čtrnáct tratí nemá šanci

Rušení tratí je výhrou státní Správy železniční dopravní cesty. Tvrdí Jan Šatava, šéf firmy Jindřichohradecké místní dráhy.

LN Pokusíte se jezdit na některé z tratí, kde si již kraj neobjedná dopravu od ČD?
Jedinou železnicí, kterou využívá smysluplný počet lidí, je trať do Jemnice. O tu se také pokusíme. U dalších to smysl nemá. Tak 14 tratí nemá žádnou šanci.

LN Jak jste v Jemnici daleko?
Na úplném začátku. Existuje oboustranný zájem na tom, aby se tam stále jezdilo. Město Jemnice nás oslovilo, jestli bychom do toho nešli, a my se nyní musíme dohodnout s krajem. Předložíme mu naše předpokládané ztráty a on se rozhodne, zda by nám je byl ochoten hradit. Je tam však potíž s přístupem SŽDC, která se chce tratě zříci.

LN Proč?
Trať nechtějí, protože se jim to finančně nevyplatí. Snaží se z ní proto vyvázat. To se jim může podařit jen tak, že ji prostřednictvím ministerstva dopravy a drážního úřadu zcela zruší, nebo trať převedou na obec - v tomto případě na Jemnici. A právě k tomuto modelu se schyluje.

LN Když se SŽDC zkrátí síť, o kterou musí pečovat, přijde i o peníze?
To právě ne. Současné rušení tratí je proto jednoznačným vítězstvím SŽDC, která bude za stejné peníze provozovat méně tratí. Zkrátka přijdou kraje, kterým ubude infrastruktura a samozřejmě lidé.

Za pár let možná čeká podobný osud i jednu z nejromantičtějších českých tratí z Oseka do Moldavy v Krušných horách. "Ve střednědobém horizontu jsme o zastavení dopravy připraveni jednat," potvrzuje Magdalena Hanáčková z ústeckého hejtmanství.

Pro skiareál Bouřňák, který zde leží, by to mohlo představovat riziko. "Jízdní řády už dnes stejně nevyhovují, takže lyžaři k nám jezdí radši auty," nebojí se provozovatel areálu Jiří Zmítko. Dodává, že vlak využívají především běžkaři. "Všechno, co funguje, přispívá k rozvoji zdejší oblasti," říká Zmítko s tím, že případné zrušení trati by Krušným horám ublížilo.

Vlaky nejezdí, i tak se platí
Tyto dva regionální tahy byly jedny z dvaašedesáti, které původně navrhla Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) k zániku. "V prvotním seznamu se objevily tratě, na nichž byl loni výdělek menší než jeden milion," přibližuje mluvčí správy Pavel Halla.

V rámci jednání, která probíhala mezi kraji jako objednateli dopravy a ministerstvem dopravy, pak došlo k zúžení výběru na polovinu. Ve většině případů se hejtmani zřekli tratí, kde už se nyní lidé vlakem stejně nesvezou. I tak by ale mělo dojít k úsporám. "I když se na nich nejezdilo, museli jsme je udržovat v provozuschopném stavu," vysvětluje Halla. Přesné číslo, kolik peněz SŽDC zrušením ušetří, však nezná.

Jasné není ani to, jak by měly nefunkční železnice po odepsání skončit. "Musíme si zpracovat analýzu. Jestli je výhodnější trať ekologicky rozbít a získat peníze třeba prodejem pražců, nebo ji nechat bez zásahu," dodává Pavel Halla.

SŽDC očekává, že i když se bude starat o méně železnic, státní příspěvek na provoz se nezmění. "Už teď dostáváme málo," říká Halla.

Soukromníci = záchrana?
Posledních jednání mezi ministerstvem a kraji se zúčastnili i zástupci soukromých dopravců. Ti tvrdí, že by tratě dokázali provozovat s menšími režiemi než ČD. A hejtmani na nabídku slyší. Mají sice podepsanou desetiletou smlouvu s ČD, ta jim ale dovoluje pustit na tratě konkurenci. Jako první zveřejnil svůj záměr v Bruselu Jihomoravský kraj. "Bylo by to od roku 2016. Konkrétní nabídka se však musí vytvořit," konstatuje jeho mluvčí Jan Chmelíček.

Naproti tomu budějovické hejtmanství ještě oznámení do EU neposlalo. Už má ovšem návrh, které lokálky nabídne: České Budějovice -Černý Kříž, Nové Údolí - Číčenice a Strakonice-Volary.
Jiří Schmidt z dopravní společnosti Regiojet však tvrdí, že jeho firma nemá automaticky zájem o všechny tahy. "Logicky se dá dovodit, že nás zajímají území, kde je rušených tratí víc," říká Schmidt.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.