Lidovky.cz

Metrostav dostal za červencový propad tunelu Blanka milionovou pokutu

Ekonomika

  15:21aktualizováno  16:38
PRAHA - Báňský úřad udělil firmě Metrostav za červencový propad pražského tunelu Blanka pokutu ve výši jeden milion korun. Informoval o tom výrobně-technický ředitel Metrostavu Ivan Hrdina. Báňský úřad firmě údajně vytýkal porušení právních předpisů.

Tunel Blanka. Výjezdy z tunelu a velké křižovatky zcela změní ráz okolí. foto: ČTK

Podle mluvčího Metrostavu Františka Poláka dostala firma pokutu za špatný technologický postup. "Bylo nám vyčítáno, že jsme postupovali rychleji, než povolují technologické postupy," řekl Polák. Pochybení se podle něj týkalo bourání podpěr. Dodal, že se Metrostav domnívá, že důvodů vedoucích k havárii bylo více.

Dušan Havel z Českého báňského úřadu sdělil, že rozhodnutí ještě nenabylo právní moci. Nechce se k němu proto ještě vyjadřovat.

tunel Blanka

Metrostav bude propad možná stát i další peníze. Hlavní město, pro které tunel staví, po něm totiž hodlá vymáhat asi 9,5 milionu korun, a to za škody, poškození dobrého jména města a náklady na vypracování odborných posudků. Minulý týden to oznámil mluvčí magistrátu Jiří Wolf. Polák tehdy nechtěl usnesení rady komentovat. "Neznáme jeho náplň, budeme proto čekat na písemné vyrozumění, a pak se k němu vyjádříme," řekl.

Podle Hrdiny nyní bude možné znovu zahájit práce na ražbě posledních 150 metrů, které k dokončení tunelu zbývají. Polák dodal, že firma má povolenu ražbu v jižním tunelu. V pondělí chce předat báňskému úřadu poslední podklady se žádostí o ražbu v severní části, kde se tunel propadl.

Tunel Blanka se během stavby propadl už třikrát. Dvakrát vznikl kráter ve Stromovce, naposledy se půda propadla u ministerstva kultury v Praze 6. Případ vyšetřuje i policie.

Více čtěte:

Tunelový komplex Blanka má být součástí severozápadní části městského okruhu, Metrostav ho buduje mezi Malovankou a Pelc Tyrolkou. Dlouhý bude více než 6300 metrů, z toho samotné tunely asi šest kilometrů. Bude tak nejdelším městským tunelem v Evropě. Šířka jízdních pruhů v celém úseku je 3,5 metru, výška průjezdného profilu 4,8 metru. Zprovoznění se předpokládá v prosinci 2012.

Místa propadu tunelu Blanka

Na stavbu si lidé dlouho stěžují. Mimo jiné i obyvatelé Letné, kteří se v souvislosti s budováním tunelu obávali vznikajících trhlin v domech. Někde kvůli ražbě kupříkladu odpadaly kusy fasád, které poškodily zaparkovaná auta. Už v roce 2008 se při stavbě propadla půda ve Stromovce, na místě vznikl kráter o průměru zhruba 30 metrů.

Stavební práce na tunelovém komplexu Blanka vyjdou Prahu na 21,2 miliardy korun, technologie budou stát dalších 4,5 miliardy korun.

Čtěte také:


Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.