Lidovky.cz

Na dráze ožila funkce brzdaře. Kvůli jediné zastávce v Česku

Ekonomika

  21:35
PRAHA - České dráhy se vrátily v čase o sto šedesát let zpět. Znovu totiž oprášily povolání brzdaře, které bylo na železnici k vidění pouze v době jejího vzniku. Téměř zapomenutá profese se dočkala renesance na ozubnicové trati z Tanvaldu do Harrachova.
Motorák - ilustrační foto

Motorák - ilustrační foto foto: Archiv

Přesněji na nedávno otevřené zastávce Desná – Riedlova vila, která je se svým sklonem 56 promile vůbec nejstrmější zastávkou vlaku v Česku a která Českým drahám působí jen samé potíže. 

Vlaky se v tomto místě nerozjedou jinak než s takzvanou přídavnou brzdou, tedy s obdobou ruční brzdy v autě. Problém však je, že když se do kopce šplhá souprava několika vagonů, ani ruční brzda v kabině strojvůdce nestačí. "V brzdě není takový tlak, aby soupravu udržela. Strojvůdci tak musí pomoci brzdař, který spustí přídavnou brzdu i v kabině zadního vagonu," popisuje postup při rozjezdu mluvčí českých drah Petr Štáhlavský.

Dráhy tím vytvořily téměř povolání snů. Brzdař, nejčastěji strojvedoucí v přípravě, je totiž potřeba jen na to, aby ve vhodný moment páčkou zapnul přídavnou brzdu a za okamžik ji zas vypnul.  "Na dalších stanicích, které tak příkré nejsou, už je zbytečný. Takže on prostě na další zastávce vystoupí a pěšky sejde několik kilometrů k Riedlově vile, kde opět pomůže v rozjezdu následujícímu vlaku," popisuje náplň činnosti brzdaře Zdeněk Hortenský z Železniční společnosti Tanvald, která na zmíněné trati provozuje vyjížďky starou ozubnicovou lokomotivou.

Povolání snů nebude mít dlouhé trvání
Podle Hortenského ale nebude mít znovuobjevené povolání dlouhého trvání. Personál drah se totiž snaží vymyslet, jak vlak zabrzdit i v tandemu strojvůdce–průvodčí. Podle Hortenského si zaměstnanci drah pomohli jednoduchým trikem. "Strojvedoucí jede už z Tanvaldułv zadní kabině a průvodčí je vpředu. Mezi sebou se dorozumívají vysílačkou. Takto rozjezd u Riedlovy vily v pohodě zvládnou," říká Hortenský.

Řešení má jen drobný háček. Průvodčí se totiž nemůže věnovat své práci: kontrolování jízdenek. "Jelikož vlak vlastně řídí, nesmí opustit kabinu. Jízdenky se tak kontrolují jen v Tanvaldu před odjezdem," popisuje nevýhodu zmíněného řešení Hortenský.

České dráhy tak už připravují daleko sofistikovanější nápravu. Hodlají zvýšit tlak v přídavné brzdě předního vlaku natolik, aby celou soupravu i v příkrém kopci udržela. "Pracuje se na tom. Podle mých nejnovějších zpráv se to snad už i podařilo. Vše by tak mělo být v pořádku," tvrdí Šťáhlavský. Podle personálu harrachovské dráhy je ale otázkou, jestli více natlakovaná brzda dokáže vlak ubrzdit i v zimě na namrzlých kolejích.

Nové a moderní motoráky
Všechny svízele motorových vlaků třídy 843 a 943 na příkré trati vyřeší tedy až plánovaná obměna vozového parku. Už na konci příštího roku by totiž měly do Harrachova jezdit moderní motorové vozy švýcarské značky Stadler. S těmi se počítá i na ostatní tratě Libereckého kraje.

Ozubnicovou minulost dráhy z Tanvaldu do Harrachova nyní připomínají už jen výletní jízdy tří starých "zubačkových" lokomotiv a muzeum ozubnicové dráhy v Kořenově. Pravidelný provoz zubačky tu skončil už na konci osmdesátých let.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.