Lidovky.cz

Rolls-Royce má problém. Jeho letecké motory kolabují, akcie padají

Ekonomika

  14:16
LONDÝN - Ačkoli má britský koncern Rolls-Royce pověst vynikajícího konstruktéra leteckých motorů, události posledních dní touto důvěrou silně otřásly, minimálně mezi investory. Poté co ve čtvrtek nad Indonésií explodoval motor obřího letadla Airbus A380, ztratily akcie Rolls-Roycu na londýnské burze 4,9 procenta.

Letecký motor Rolls Royce foto: Reprofoto

A když se den nato musel kvůli problémům s britskými motory vrátit na letiště Boeing 737, stejně jako A380 provozovaný australskými aerolinkami Qantas, spadla tržní hodnota Rolls-Roycu o dalších pět procent.

Čtěte více:

Za dva dny tak hodnota firmy klesla o 1,9 miliardy dolarů (zhruba 33 miliard korun). Podle mluvčí Qantas Olivie Wirthové spolu nehody nijak nesouvisely a teprve probíhá vyšetřování.

Avšak objasnění čtvrteční exploze u A380 se nejspíše ještě protáhne. Týmu australských vyšetřovatelů prý stále chybí "zásadní" součástka. Žádají proto kolegy v Indonésii o další pomoc s pátráním.

Šéf Qantas Alan Joyce tvrdí, že "jde pravděpodobně o selhání materiálu nebo o konstrukční problém". "Nevěříme, že případ má spojitost s údržbou," dodal. Podle bezpečnostních expertů praskl vnitřní rám motoru, což mohla způsobit chyba ve výrobě.

Rolls-Royce není jediná firma, která dodává motory pro dvoupodlažní Airbusy A380. Jejím konkurentem je Engine Alliance, kterou vlastní americká společnost General Electric.

Letecký motor Rolls Royce

V současnosti je 20 z 37 letounů Superjambo, jak se airbusům přezdívá, poháněno motory Trent 900 od Rolls-Roycu. O něco hůře však pro Brity vyznívá souhrn objednávek: z 234 letadel A380, která aerolinky dostanou v příštích letech, bude mít motor od Rolls-Roycu jen 89. Zakázky pro letecký průmysl a údržba strojů přitom představují až 40 procent z celkových příjmů koncernu.

Za poslední tři desetiletí firma mohutně investovala do vývoje a marketingu, a proto její motory nechyběly na žádném významnějším stroji. Svou konkurenci porazila také při výběrovém řízení na dodavatele motorů pro nové letadlo od Boeingu, 787 Dreamliner.

Jeho uvedení do provozu je však neustále oddalováno, částečně také kvůli problémům s motory. Například na začátku června se při testování letounu uvolnily některé součástky v motoru a prorazily ochranný obal.

Představitele Boeingu tato událost znepokojila zejména tím, že šlo o testování finální podoby motoru, ne prototypu. Také 10. září musel pilot při zkouškách kvůli technickým závadám motor odpojit. Stejně jako v případě nehody z minulého týdne šlo prý o "ojedinělý incident".

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.