Bárta si od vyjednávání s čínskými stavbaři slibuje, že by jejich příchod mohl přispět ke zlevnění dálničních staveb v zemi. Českým stavbařům se ale nelíbí, že by proti nim měly ve veřejných zakázkách soutěžit firmy, které svých nízkých cen dosahují hlavně díky přímé podpoře ze strany čínské vlády.
Čtěte více: |
Dumping nemá v Evropě místo
"Nechtěl bych harašit zbraněmi, ale líbit bychom si to nemohli nechat," řekl Lidovým novinám prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš. "Legislativa Evropské unie hovoří jednoznačně. Veřejné zakázky nemohu být přiděleny firmám, které soutěží dumpingovými cenami s podporou státu."
Anketa
Pustili byste čínskou firmu stavět české dálnice?
Nízké ceny dopravních staveb, které Číňané realizovali například v Izraeli nebo v sousedním Polsku, inspirovaly Bártu, aby zvažoval i jejich angažmá v Česku. "Jsem přesvědčen, že kdyby čínské společnosti postavily v Česku pět kilometrů dálnice, mělo by to silný kultivační dopad na chování všech ostatních hráčů na trhu," řekl ministr v České televizi.
Číňané již v ostatních státech staví - a levnějiPříkladem úsporné stavby může být výstavba padesátikilometrového úseku dálnice v Polsku, kterou vybudovala čínská společnost Covec. Polská vláda přiznala, že ušetřila až 60 procent nákladů, které by jinak zaplatila firmě domácí. Podobně si Číňané počínali i při výstavbě šestikilometrového tunelu v Izraeli. Pro výstavbu infrastruktury si firmy dovezly čínské dělníky i stroje. "Do Izraele si dovezli své pracovníky i svá nákladní auta, dokonce byly problémy s technickou způsobilostí provozu vozidel na tamních komunikacích," popisuje prorektor ČVUT Petr Moos, který je expertem na dopravní systémy. |
Snížení cen? Jedině za cenu snížení kvality, tvrdí české stavební firmy
Představitelé hlavních domácích stavebních firem se k plánu ministra Bárty pozvat do Česka čínské stavbaře nechtěli vyjadřovat. Shodují se, že se jedná o politické rozhodování. Tvrdí však, že výrazného snížení cen nelze dosáhnout bez toho, aby klesla kvalita staveb.
"Velké stavební firmy operují se zhruba třemi až čtyřmi procenty marže. To celkovou cenu nijak výrazně neovlivňuje," tvrdí například mluvčí Metrostavu František Polák. "V dobře vypsané veřejné soutěži se koncové ceny mohou lišit o pět až osm procent, pakliže někdo nesoutěží s dumpingovými cenami," dodal Polák.
Klikněte na grafiku pro zvětšení.
Pozvánka čínským firmám na účast v českých výběrových řízeních by mohla skutečně vést ke snížení cen dálnic v Česku, připustil Moos. Při celkovém "účtování" je ale nezbytné kalkulovat nejen s cenou samotné stavby, ale i s dopady na ekonomiku, zdůraznil Moos.
Přibude dávek v nezaměstnanosti
"Když sem přijedou tisíce pracovníků z Číny, budeme muset vyplácet dávky v nezaměstnanosti, které státu financování prodraží," řekl Moos. Matyáš upozornil na již tak velký propad stavební produkce v Česku. "Stavební produkce meziročně poklesla o 10 procent, což je 55–60 miliard korun.
Firmy již nyní jdou na krev a nabízejí v podstatě nákladové ceny. Malé firmy by nemusely další pokles zakázek ekonomicky ustát," řekl Matyáš.