Lidovky.cz

´Nemáme monopol!´, tvrdí Student Agency. Lidé přece jezdí i vlakem

Ekonomika

  13:25
PRAHA - Společnost Student Agency se odvolala proti pokutě 6,185 milionu korun, kterou jí uložil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) za zneužití dominantního postavení a uplatňování takzvaných predátorských cen na autobusové lince Praha - Brno a zpět.

Radim Jančura, majitel Student Agency foto: Lidové noviny

Potvrdil to místopředseda ÚOHS Michal Petr. Případem se bude nyní zabývat rozkladová komise předsedy ÚOHS Petra Rafaje.

Podle antimonopolního úřadu Student Agency zneužívala od začátku prosince 2007 do začátku března 2008 svého dominantního postavení. Firma snížila ceny kreditových jízdenek za jednosměrnou přepravu na 50, později 95 korun.

"Špatně jste definovali trh!", zlobí se Student Agency

Jednou z klíčových otázek v celém případu bylo vymezení trhu, kterým se ÚOHS zabýval. Úřad zvažoval, zda do trhu zahrnout i železniční dopravu.

Nakonec tak neučinil. Pokud by rozhodl opačně, neměla by firma na trhu patrně dominantní postavení a její chování by bylo legální.

Student Agency se brání tím, že antimonopolní úřad údajně špatně vymezil trh, když nevzal v potaz další autobusové dopravce na trati a ani železnici, respektive České dráhy, které na trase Praha-Brno také jezdí.

Podle dřívějších vyjádření firmy svým verdiktem ÚOHS rozhodl, že si autobusy, vlaky a automobily vzájemně nekonkurují. Firmě také vadilo to, že ÚOHS údajně odmítl další důkazní šetření, které požadovala.

Podle ÚOHS bylo cílem tohoto jednání vyloučit konkurenční společnost Asiana z trhu.

"Úřad nepokutoval Student Agency za nízké ceny, nýbrž za jejich cílené použití k vytlačení jiného soutěžitele z trhu," uvedl dnes v tiskové zprávě ÚOHS.

Naopak, nízké ceny pro vybrané jízdenky stanovené společností Asiana měly podle úřadu zaváděcí charakter, tato firma navíc nebyla v dominantním postavení, její jednání proto nepředstavovalo porušení zákona.

"Je příznačné, že po odchodu společnosti Asiana z uvedené linky, Student Agency své nízké ceny na konkurenčních spojích nejenže neponechala v platnosti, ale její nové tarify byly vyšší než původní ceny jízdenek v době před započetím ostrého soupeření s Asianou," řekl Petr.

Snížení cen ze strany Student Agency podle ÚOHS nebylo motivováno snahou poskytnout prospěch zákazníkům, ale pouze snahou vytlačit konkurenta z trhu, což mělo omezit zákazníky ve výběru přepravce.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.