Ministr dopravy Vít Bárta pro server Aktuálně.cz v souvislosti s kritickou zprávou uvedl, že stavby podepsané za jeho předchůdců Řebíčka a Slamečky už zrušit nejde. Prozatím chystá změnu na období, až se všechny rozestavěné silnice dokončí.
O dopravě více: |
S kontrolní zprávou NKÚ Bárta podle svých slov souhlasí, ale připouští, že dalším ztrátám nezabrání. "Vše, co se mohlo stavět, je pod smlouvami, které se nedají zrušit," uvedl v rozhovoru pro Aktuálně.cz.
Chybí koncepce
Dopravnímu stavitelství v Česku podle zprávy chybí základní dokument, který by realisticky seřadil stavby podle priorit a finančních možností ministerstva dopravy.
"V lednu příštího roku předložim vládě superkoncepci, která nastaví určité priority, jakým způsobem na ministerstvu dopravy investovat," vysvětlil Bárta pro Aktuálně.cz.
Všechno pěti firmámKontroloři NKÚ zjistili, že v letech 2008 a 2009 dvě třetiny objemu zakázek na dopravní stavby v hodnotě 63 miliard korun získal úzký okruh firem buď samostatně nebo ve sdružení. U 46 zakázek za celkem 13 miliard korun byli maximálně dva uchazeči. |
"Ministerstvo také ponechalo v této oblasti velkou pravomoc Ředitelství silnic a dálnic a do průběhu přípravy akcí do schválení investičního záměru prakticky nezasahovalo. V důsledku toho ŘSD nemá stanoveny základní finanční, časové a věcné podmínky pro přípravu akcí," řekl prezident NKÚ František Dohnal.
Špatná příprava
MD sice disponuje vládou schváleným harmonogramem výstavby silnic a železnic, ten je však podle kontrolorů postaven na špatných základech.
Podle úřadu ministerstvo neprokázalo, podle jakých kritérií harmonogram sestavilo. Do harmonogramu byly navíc zařazeny stavby bez finančního krytí, což dokončení projektů oddaluje. V této souvislosti MD přiznalo, že ve strategických dokumentech nebyly jednotlivým projektům přiřazeny priority.
"Rozestavěné úseky vážou prostředky i do dalších let. Realizace některých souvislých dopravních tahů je značně opožděna, důvodem je například i nevypořádání majetkoprávních vztahů," konstatoval Dohnal.