Jak sdělil prezident Federace strojvůdců Jindřich Hlas, odbory stagnaci mezd považují za rozumný kompromis. Vedení drah přitom přišlo v září s návrhem desetiprocentního poklesu tarifů, vyjádření podniku se zatím shání.
Kromě stagnace mezd odboráři souhlasili také například s prodloužením týdenní pracovní doby o hodinu.
Sérii relativně klidných kolektivních vyjednávání z minulých let ale letos přerušil SOSaD, který mimo jiné žádal změnu pravidel, podle kterých se určují počty placených odborových funkcionářů. Podle svazu SOSaD jsou pravidla pro malé organizace diskriminující.
To ale ostatní odborová sdružení odmítla a podle Duška se tak jednání u tohoto bodu zadrhlo. "Nebyly tak projednány desítky dalších bodů," uvedl Dušek.
Ten mimo jiné nesouhlasí se zmrazením nominálních mezd, neboť kvůli inflaci se podle něj příjmy železničářů reálně sníží.
Sporné body se musí projednat do konce roku
Na projednání sporných bodů mají všichni zúčastnění čas do konce prosince, bez podpisu zástupců všech odborových centrál nemůže smlouva vstoupit v platnost.
Bez kolektivní smlouvy by se pak České dráhy vůči svým zaměstnancům řídily zákoníkem práce, který je ale v některých ohledech výrazně tvrdší než drážní smlouva.
Dnes vpodvečer by se měla podepisovat kolektivní smlouva i u dceřiné společnosti drah pro nákladní dopravu ČD Cargo. Zde zřejmě zaměstnanci přijdou o týden dovolené.