Lidovky.cz

Nový okruh po čtvrt roce: nadprůměrné mýtné i řada nehod a kolony

Ekonomika

  15:55
PRAHA - Nová část pražského okruhu patří čtvrt roku po zprovoznění mezi nejvýnosnější české dálnice z hlediska vybraného mýtného, dosud zde dopravci zaplatili přes 68 milionů korun. Vyplývá to ze systému MYTO CZ. Pověst okruhu ovšem kazí časté nehody a následné dlouhé kolony, situaci výrazně zhoršil příchod zimy.

Nová část Pražského okruhu foto: Jindřich Mynařík, Lidové noviny

Nová 23 kilometrů dlouhá část netvoří ani dvě procenta zpoplatněné dálniční a silniční sítě, na mýtném se ovšem podílí téměř čtyřmi procenty. Denní výběry ve všední dny se zde pohybují kolem milionu korun. Výnosnější dálnicí v Česku je pouze úsek dálnice D1 před Prahou, do trojice pro stát nejlukrativnějších úseků patří ještě D1 u Brna.

Čtěte více:


Podle sdružení autodopravců Česmad Bohemia ale vykazuje nová část okruhu při zhoršených klimatických podmínkách neočekávaně vysokou nehodovost. Nejen při kalamitních situacích, ale i při teplotách lehce pod bodem mrazu a mírném sněžení již několikrát zkolaboval, a to především vinou namrzajících úseků v tunelech a na mostech.

Parametry nové části velkého pražského okruhu:

  • 23 km novostavby Slivenec - Lahovice - Vestec - Modletice -
    náklady 18,3 mld. Kč bez DPH 
  • komplexní rekonstrukce 7 km dlouhého úseku Třebonice - Slivenec
  • 2,5 km dlouhá estakáda přes Berounku a Vltavu
  • 1,7 km dlouhý tunel Lochkov 
  • 1,9 km dlouhý tunel Cholupice
  • 425 m dlouhý most přes Lochkovské údolí
  • moderní liniové řízení dopravy
  • dvě rozsáhlá mimoúrovňová křížení - u Modletic (D1) a Zbraslavi

zdroj: ŘSD

Sdružení se proto obrátilo na ministra dopravy Víta Bártu, aby se zasadil o kontrolu kvality zhotovení a vybavení stavby a o posouzení dostatečnosti její údržby a preventivního ošetřování.

"Nová část pražského okruhu vybudovaná s extrémně vysokými náklady představujícími zhruba jednu miliardu korun na kilometr přináší zpětně státu milionové výnosy na mýtném. Bohužel ale především nákladní doprava, která tyto příjmy generuje, zde má podstatně větší problémy, než je pro komunikaci podobného typu adekvátní," uvedl generální tajemník sdružení Martin Špryňar.

Ulevilo se celé zemi
Přesto okruh výrazně ulehčil pražské dopravě a zkrátil cestu mezi západem a východem republiky. Datum jeho otevření 20. září je i dnem konečného propojení západní a východní hranice komunikací dálniční typu. O podobné dálnici, i když v jiné stopě, se hovořilo už od dob první republiky.
 

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.