Lidovky.cz

Ekonomika

Smlouvy byly v pořádku, brání tramvaje bývalý šéf dopravního podniku Jílek

Tramvaj T15 Škoda ForCity. foto:  František Vlček, Lidové noviny

Exkluzivně
PRAHA - TOP 09 včera tvrdě zaútočila na pražský dopravní podnik kvůli nákupu nových tramvají 15T Forcity z plzeňské Škody Transportation. Podle zastupitele Tomáše Hudečka je problém nejen s technickými parametry tramvají, ale hlavně se smlouvami, které jsou téměř nevypověditelné a pro Prahu nevýhodné.
  14:13

Proti tomu se však ohrazuje bývalý ředitel dopravního podniku Tomáš Jílek, který v roce 2005 obě smlouvy podepsal. "Jsem přesvědčen, že smlouvy byly v pořádku a nikomu nenadržovaly," řekl Jílek pro Lidovky.cz.

Čtěte více:

Nevýhodnost smlouvy však přiznává i současné vedení dopravního podniku, které se nyní snaží snížit rizika domluvením různých dodatků – například prodloužením záruční doby. "Obě smlouvy, jedna na padesát a druhá na dvě stě tramvají, byly mírně vychýleny v neprospěch dopravního podniku. V dnešní době bychom je neuzavřeli," řekl šéf dopravního podniku Martin Dvořák.

Bývalý šéf pražského dopravního podniku Tomáš Jílek."Za těch pět let se situace změnila a smluva se logicky upravuje," kontruje na téma dodatků tehdejší šéf Jílek. Smlouvy podle jeho slov před podpisem zpracovávaly renomované právnické kanceláře, takže je velmi nepravděpodobné, že by byly uzavřeny v neprospěch města. "Nejsem však génius, abych věděl všechno," dodává Jílek.

Tramvaj T15 Škoda ForCity.

Podle Dvořáka i Hudečka jsou uzavřené smlouvy pro město také velmi těžko vypověditelné. Plzeň by buď musela hrubě nedodržet smluvené termíny dodávek, nebo by musely mít tramvaje fatální problémy. "Jaké nevypověditelnost? Buď jsou tramvaje homologované nebo nejsou a dopravní podnik pak neodebere nic. Samozřejmě jsou ve smlouvě zakotvené i pokuty, pokud by dopravnímu podniku byla způsobena jakákoliv škoda, zaplatí to Škoda," vysvětluje Jílek.

Praha jako pokusný polygon?
Podle dopravních expertů je také podezřelá velká objednávka na 250 kusů. Praha si objednala tramvaj, která ještě neexistovala, a město tak mohlo jen tušit, jak se bude v ulicích chovat. "Praha hraje roli pokusného králíka. Škodovka si tu tramvaje vyzkouší, vychytá, a navíc si udělá velkou reklamu pro jejich další prodej. Za normálních okolností si měla objednat řekněme desítky kusů, ty vyzkoušet a pak se rozhodnout pro koupi zbytku," řekl jeden z odborníků, který si nepřál být jmenován. Totéž tvrdí i Hudeček, který navíc pochybuje i o tom, zda Praha takové množství nových tramvají vůbec potřebovala.
 

Čtěte také:

"Tramvaj T3 byla také původně prototyp pro Prahu a nakonec se jich prodalo nejvíce ze všech tramvají na světě," říká k údajnému testování tramvaje v režiji magistrátu Jílek. "Cena tramvají Forcity byla navíc ve srovnání se světem velmi příznívá," uzavírá bývalý šéf pražské veřejné dopravy a dodává, že o současné situaci nemá žádné informace a původní smlouva je už stará pět let, takže si její přesné podmínky nepamatuje.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.