Proti tomu se však ohrazuje bývalý ředitel dopravního podniku Tomáš Jílek, který v roce 2005 obě smlouvy podepsal. "Jsem přesvědčen, že smlouvy byly v pořádku a nikomu nenadržovaly," řekl Jílek pro Lidovky.cz.
Čtěte více: |
Nevýhodnost smlouvy však přiznává i současné vedení dopravního podniku, které se nyní snaží snížit rizika domluvením různých dodatků – například prodloužením záruční doby. "Obě smlouvy, jedna na padesát a druhá na dvě stě tramvají, byly mírně vychýleny v neprospěch dopravního podniku. V dnešní době bychom je neuzavřeli," řekl šéf dopravního podniku Martin Dvořák.
"Za těch pět let se situace změnila a smluva se logicky upravuje," kontruje na téma dodatků tehdejší šéf Jílek. Smlouvy podle jeho slov před podpisem zpracovávaly renomované právnické kanceláře, takže je velmi nepravděpodobné, že by byly uzavřeny v neprospěch města. "Nejsem však génius, abych věděl všechno," dodává Jílek.
Podle Dvořáka i Hudečka jsou uzavřené smlouvy pro město také velmi těžko vypověditelné. Plzeň by buď musela hrubě nedodržet smluvené termíny dodávek, nebo by musely mít tramvaje fatální problémy. "Jaké nevypověditelnost? Buď jsou tramvaje homologované nebo nejsou a dopravní podnik pak neodebere nic. Samozřejmě jsou ve smlouvě zakotvené i pokuty, pokud by dopravnímu podniku byla způsobena jakákoliv škoda, zaplatí to Škoda," vysvětluje Jílek.
Praha jako pokusný polygon?
Podle dopravních expertů je také podezřelá velká objednávka na 250 kusů. Praha si objednala tramvaj, která ještě neexistovala, a město tak mohlo jen tušit, jak se bude v ulicích chovat. "Praha hraje roli pokusného králíka. Škodovka si tu tramvaje vyzkouší, vychytá, a navíc si udělá velkou reklamu pro jejich další prodej. Za normálních okolností si měla objednat řekněme desítky kusů, ty vyzkoušet a pak se rozhodnout pro koupi zbytku," řekl jeden z odborníků, který si nepřál být jmenován. Totéž tvrdí i Hudeček, který navíc pochybuje i o tom, zda Praha takové množství nových tramvají vůbec potřebovala.
Čtěte také: |
"Tramvaj T3 byla také původně prototyp pro Prahu a nakonec se jich prodalo nejvíce ze všech tramvají na světě," říká k údajnému testování tramvaje v režiji magistrátu Jílek. "Cena tramvají Forcity byla navíc ve srovnání se světem velmi příznívá," uzavírá bývalý šéf pražské veřejné dopravy a dodává, že o současné situaci nemá žádné informace a původní smlouva je už stará pět let, takže si její přesné podmínky nepamatuje.