Z vnitrostátních spojů byly loni nejméně spolehlivé dálkové vlaky, jejichž přesnost byla průměrných 83,6 procent. Naopak včas jezdilo nejčastěji Pendolino, a to v 91,8 procenta jízd.
9 milionů pokutyV minulém roce České dráhy dostaly od státu a krajů pokuty ve výši devíti milionů korun za nedodržení smluvních podmínek. Mezi nejčastějšími prohřešky se objevovalo právě nedodržování harmonogramu jízd a nedostatečná čistota použitých vozidel. |
Téměř čtvrtinu zpoždění způsobily závady na kolejišti a zabezpečovacím zařízení. Asi pětinu zpoždění ovlivnilo čekání na přípoj a šest procent závady lokomotiv.
Obecně platí, že čím delší trasu spoj projíždí, tím nižší spolehlivost je u daného vlaku možné pozorovat. Zpoždění mezinárodních rychlíků jsou podle Šťáhlavského navíc způsobená nižší přesností železnic v sousedních státech.
"Podle zveřejňovaných statistik UIC (Mezinárodní unie železnic) je přesnost dálkových vlaků v některých sousedních zemích o 15 až 20 procent nižší než v České republice," řekl Šťáhlavský. U dálkových vlaků navíc podle Šťáhlavského platí vyšší časová tolerance. V Británii se počítá s 10 minutami a ve Francii a Itálii s 15.
České dráhy denně vypraví zhruba 7500 spojů. Na prodeji jízdenek dopravce vloni vydělal 5,9 miliardy korun. Celkové hospodaření Českých drah za loňský rok by podle mluvčího Petra Šťáhlavského mohlo skončit na nule. V roce 2009 dopravce prodělal po odečtení odpisů zhruba miliardu korun.