Lidovky.cz

Každý desátý vlak měl loni zpoždění. Podle drah za to může hlavně počasí

Ekonomika

  17:24
PRAHA - Podíl zpožděných vlaků Českých drah se v loňském roce mírně zvýšil. Spojů, které při své jízdě nabraly delší než tolerované pětiminutové zpoždění, bylo 9,6 procenta, což je proti předchozímu roku nárůst o 0,7 procentního bodu. Na celkovém zhoršení se podle mluvčího ČD Petra Šťáhlavského projevila sněhová kalamita v prosinci loňského roku.

České dráhy foto: ČTK

Z vnitrostátních spojů byly loni nejméně spolehlivé dálkové vlaky, jejichž přesnost byla průměrných 83,6 procent. Naopak včas jezdilo nejčastěji Pendolino, a to v 91,8 procenta jízd.

9 milionů pokuty

V minulém roce České dráhy dostaly od státu a krajů pokuty ve výši devíti milionů korun za nedodržení smluvních podmínek. Mezi nejčastějšími prohřešky se objevovalo právě nedodržování harmonogramu jízd a nedostatečná čistota použitých vozidel.

"Ve 40,5 procenta případů vlaky zpozdily zásahy tzv. vyšší moci, jako jsou zásahy policie, zdravotníků, následky nehod například na přejezdech nebo v důsledku usmrcení osob v kolejišti a vlivy počasí, povodně nebo větrné smrště," uvedl Šťáhlavský.

Téměř čtvrtinu zpoždění způsobily závady na kolejišti a zabezpečovacím zařízení. Asi pětinu zpoždění ovlivnilo čekání na přípoj a šest procent závady lokomotiv.

Obecně platí, že čím delší trasu spoj projíždí, tím nižší spolehlivost je u daného vlaku možné pozorovat. Zpoždění mezinárodních rychlíků jsou podle Šťáhlavského navíc způsobená nižší přesností železnic v sousedních státech.

"Podle zveřejňovaných statistik UIC (Mezinárodní unie železnic) je přesnost dálkových vlaků v některých sousedních zemích o 15 až 20 procent nižší než v České republice," řekl Šťáhlavský. U dálkových vlaků navíc podle Šťáhlavského platí vyšší časová tolerance. V Británii se počítá s 10 minutami a ve Francii a Itálii s 15.

České dráhy denně vypraví zhruba 7500 spojů. Na prodeji jízdenek dopravce vloni vydělal 5,9 miliardy korun. Celkové hospodaření Českých drah za loňský rok by podle mluvčího Petra Šťáhlavského mohlo skončit na nule. V roce 2009 dopravce prodělal po odečtení odpisů zhruba miliardu korun.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.