Stroj společně pokřtili primátor hlavního města Bohuslav Svoboda, první náměstek Karel Březina, starostka Městské části Praha 6 Marie Kousalíková, generální ředitelé Dopravního podniku hl. m. Prahy Martin Dvořák a Metrostavu Pavel Pilát.
Jméno stroje (Tonda) vybrali již dříve malí pacienti z Kliniky dětské chirurgie Fakultní nemocnice Motol. Metrostav pro ražbu traťových tunelů využije dva razicí stroje (druhý dostal jméno Adéla), jejich délka přesahuje 100 metrů a průměr čelního štítu činí 6 metrů, váha každého z nich je téměř 900 tun.
Čtěte více: |
"Věřím, že jména, která razicím štítům vybrali malí pacienti z Kliniky dětské chirurgie Fakultní nemocnice v Motole, přinesou jim i jejich obsluze štěstí. Nechť během své cesty nenarazí na žádné závažnější překážky a obtíže," řekl primátor hl. m. Prahy Bohuslav Svoboda.
Metro do MotolaNový úsek pražského metra ze stanice Dejvická do stanice Motol bude dokončen v roce 2014. Jeho součástí jsou i čtyři nové stanice – Červený Vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol. |
Moderní městská "žížala"
Oba stroje do České republiky poprvé přinášejí technologii TBM - EPB (Tunnel Boring Machine – Earth Pressure Balance), která je díky své šetrnosti vhodná pro ražby v městských aglomeracích, jak o tom svědčí příklady ze světa (Řím, Istanbul, Sao Paulo, Madrid atd.).
Princip prací je odlišný od klasické ražby pomocí trhacích prací či bagrů a fréz a postupného zajišťování výrubu a následné montáže výztuže. Technologie je založena na rozpojování horniny na čelbě tunelu pomocí rotující řezné hlavy (je osazena čtyřmi obrysovými valivými disky a řeznými noži, které lze podle druhu horniny vyměnit za valivá dláta).
Rubanina následně prochází do odtěžovací komory, odkud jde pomocí šnekového dopravníku na pásy. Vytěžený prostor je v zadní části štítu ihned zajištěn předpřipraveným železobetonovým ostěním, tj. nevzniká zde žádný volný prostor.