Jméno stroje Tonda vybrali již dříve malí pacienti z Kliniky dětské chirurgie Fakultní nemocnice Motol. Metrostav pro ražbu traťových tunelů využije dva razicí stroje (druhý dostal jméno Adéla), jejich délka přesahuje 100 metrů a průměr čelního štítu činí 6 metrů. Váha každého z nich je téměř 900 tun.
Čtěte také: |
Štít vyráží ze stavební jámy Metrostavu na pražském Vypichu a postupně prorazí tunel až na současnou konečnou linky A v Dejvicích. Zbytek trasy z Vypichu do Motola má na starosti firma Hochtief, která využije pro ražení konvenční metody.
Podle Metrostavu už Tonda vyrubal za uplynulých jedenáct dní dvanáct metrů tunelu. Oba stroje do České republiky poprvé přinášejí technologii TBM - EPB (Tunnel Boring Machine – Earth Pressure Balance), která je díky své šetrnosti vhodná pro ražby v městských aglomeracích, jak o tom svědčí příklady ze světa (Řím, Istanbul, Sao Paulo, Madrid).
900 tunový kolos měří přes sto metrů. Poté, co se do tunelu zanoří celý, bude moci nabrat rychlost. Za sebou pak bude každý den nechávat až 16 metrů kompletně hotového tunelu, do kterého se pouze domontují technologie a kolejiště.
Celá stavba prodloužení metra A z Dejvic do Motola by měla být dokončena do konce roku 2014.