Lidovky.cz

Nejkrásnější nádraží 2011 je v Uherském Hradišti

Ekonomika

  12:24
PRAHA - Nejkrásnější vlakové nádraží v České republice má pro letošní rok Uherské Hradiště. Bylo postaveno v roce 1930 podle návrhu architekta Karla Dvořáka a je nezaměnitelné díky typické slovácké výzdobě od Růženy Falešníkové z Tasova.

Nádraží v Uherském Hradišti foto: ČTK

Získalo nejvíce hlasů v soutěži, kterou už pátý rokem uspořádalo občanské sdružení Asociace Entente Florale - Souznění. Výsledky soutěže byly dnes vyhlášeny v Senátu.

Vítězné nádraží vzešlo z deseti finalistů, kteří byli vybráni ze 136 nominovaných nádraží a zastávek. Získalo 762 z celkových 2358 hlasů.

Výherce minulých ročníků soutěže naleznete zde:


Nádraží už jedno ocenění nedávno získalo, rekonstrukce výpravní budovy získala titul Stavba roku 2004 města Uherského Hradiště. Pro nádraží je podle ředitelky asociace Drahomíry Kolmanové příznačná slovácká přívětivost zaměstnanců i cestujících.

Kdo soutěž pořádá?

Občanské sdružení Asociace Entente Florale - Souznění pořádá soutěž od roku 2007, se sdružením spolupracují například organizace Plzeňská dráha, České dráhy, Jindřichohradecké místní dráhy, Správa železniční dopravní cesty nebo Posázavský Pacifik.

Minulé ročníky soutěže o nejkrásnější nádraží vyhrály Ostroměř u Hořic, Trutnov a Zahrádky u České Lípy a Choceň.

V České republice je přibližně 2500 stanic a nádraží.

Do finále soutěže se dostaly spolu s Uherským Hradištěm také zastávka Měchenice na trati mezi Braníkem a Vraným nad Vltavou, Holubov na úpatí hory Kleť, nádraží Horažďovice předměstí na trati mezi Plzní a Českými Budějovicemi, stanice Merklín na trati z Dalovic v Karlovarském kraji, Rynoltice na trati z České Lípy do Liberce, Martinice v Krkonoších na uzlu tratí do Trutnova a Rokytnice nad Jizerou, Hořice v Podkrkonoší na trati mezi Hradcem Králové a Ostroměří, Hnojník na trati Frýdek-Místek - Český Těšín a Boskovice na trati z České Třebové do Skalice nad Svitavou.

Uznání Cimrmanovi
Zvláštní uznání získala stanice Dubí v Krušných horách na trati mezi Mostem a Moldavou, nádraží je tam vyzdobeno mimo jiné dřevěnými modely vagónů a parních lokomotiv.

Stejné ocenění dostala i zastávka Kaproun na Jindřichohradecké místní dráze. Vznikla v roce 1930, proslula ale díky postavě fiktivního všeuměla a vynálezce Járy Cimrmana, který tam prý byl v roce 1900 vyhozen z vlaku. Stanici, která se stala poutním místem cimrmanologů, zdobí jeho pamětní deska.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.